Annons:
Etikett0-övrigt
Läst 3480 ggr
[SvenA]
10/2/10, 12:07 PM

Digitala kartor

Nu finns det digitala kartor ända från 1600 talet på riksarkivet dom ska tydligen omfatta hela landet och är unika och väldigt detaljrika enligt vad dom sa på det radioinslag jag hörde det på

Jag själv kan inte kontrollera detta eftersom jag inte ser

Dom ska finnas sökbara på riksarkivets hemsida

Annons:
sw-s
10/2/10, 11:45 PM
#1

Tack för tipset! Jag har surfat runt på riksarkivets hemsida och funnit att de även har renskrivit text från kartorna. Så här kan du finna läsvärda saker, måhända med hjälp av oss andra genom "klipp- och klistra"-funktionen. Du behöver ge oss några ledtrådar, som ort, socken etc. Jag fann en trevlig karta över Sundsvalls stad, från den aktuella tiden. Där har ritats ut något som liknar en stadsmur av träpålar runt kyrkan och själva staden, som då inte var särskilt stor, den nådde inte ner till Sundsvallsfjärden.

Jag citerar från riksarkivets hemsida, om kartsökfunktionen:

Här kan du ta del av och forska i en unik samling med Sveriges äldsta storskaliga kartor. Databasen innehåller 12 000 kartor över byar och gårdar från perioden 1630-1655. Du kan söka i materialet på olika sätt, via register eller via modern karta.

[SvenA]
10/3/10, 11:41 AM
#2

Tack för denna information det visar på att det finns väldigt mycket för den intresserade det är bara att hoppas att den blir rikligt besökt också

Upp till toppen
Annons: