Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

0 ÖVRIGT 00.1 BRUKEN I FINLAND 00.2 BRUKEN I SVERIGE 01 Blekinge & Bohuslän 02 Dalarna & Dalsland 03 Gästrikland & Halland 04 Hälsingland & Härjedalen 05 Jämtland & Medelpad 06 Norrbotten & Närke 07 Småland & Södermanland 08 Uppland & Värmland 09 Västerbotten & Västergötland 10 Västmanland & Ångermanland 11 Östergötland 12 BRUKSPATRONER, ÄGARE 13 SMEDER I SVERIGE 14 SÖK SMED & VALLONRÖTTER 14.1 Schager/Skager/Schauger 14.2 Qvarfordt 14.3 Hilpher-Hülpher 14.4 Gropp 14.5 Angerstein 15 ANTAVLOR 16 TYSKAR VID BRUKEN 17 VALLONER VID BRUKEN 18 GRUVOR 20 Hjälp med klurig text 30 Yrken vid bruken 55 HJÄLPMEDEL FÖR SLÄKTFORSKNING 80 OCH VAD ÄR DETTA? 85 BILDER Dagens skratt EFTERLYSNING Klotterplank Sajtstatistik
0 ÖVRIGT

Sala silvergruva.

2010-07-26 19:53 #0 av: Fiffilura

Har idag för första gången besökt Sala silvergruva (bor inte alltför långt ifrån). Det var ett mkt intressant besök.

Jag har ju väldigt många anor som arbetade vid bruken i Bergslgen och funderar nu på om det går att likna arbetet i Sala?

I Sala bröt man ju iof silver, men förfaringssättet och livet ikring gruvan borde vara detsamma tycker jag?

Nån som vet?

Anmäl
2010-07-27 12:15 #1 av: [SvenA]

Det finns en bok om arbetet i silvergruvan jag kommer inte i håg författarens namn men han har även skrivit en bok om kopparnbrytningen

Jag har läst båda och fanndem väldigt intressamta

Jag har alldrig varit nere i silvegruvan även om jag har tänkt att göra det men i och med att jag numera inte ser så kommer det inte heller att bli av

Anmäl
2010-07-30 00:40 #3 av: KingZap

Jag har inte varit till Sala och kollat trots att jag också bor i närheten. Jag såg en dokumentär på SVT där de visade vad de hittat i de vattenfyllda tunnlarna med helt intakta arbetsplatser. Efter vad jag såg och de berättade verkade det som gruvbrytningen gick till på samma sätt som för andra metaller.

Om livet utanför gruvan och runt om kring var detsamma har jag ingen aning om.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.