Annons:
Etikett0-övrigt
Läst 3521 ggr
Fiffilura
7/26/10, 11:45 AM

Skönliitterärt om bruken?

Jag undrar om det finns något skönlitterärt skrivet om bruken? Det skulle vara roligt att läsa om hur det hade kunnat vara.

Just nu läser jag trilogin av Katarina ingelman Sundberg om tidig medleitd. I den terdje boken utspelar sig en kort liten tid händelserna i Bergslagen kring bruken där. Första boken heter Brännmärkt. Men det måste finnas fler böcker dät större delen av handlingen utspelar sig lring något bruk?

Annons:
[SvenA]
7/26/10, 6:51 PM
#1

Har du provat att söka på goggle där borde diu kunna få en del träffar annars är biblioteken enbra källa att fråga på de brukar vara duktiga på att få fram intressanta böcker

Fiffilura
7/27/10, 7:44 PM
#2

Jag har frågat förut på biblioteket, men fick då mest facklitteratur.

[SvenA]
7/27/10, 11:30 PM
#3

De böcker jag talar om är romanform och handlar om en person och hans liv i silvergruvan och senare koppargruvan i falun

Jag ska se om jag fpår tag i författaren jag läste dessa böcker på 70 talet så det är inga nya böcker

sw-s
7/28/10, 5:44 PM
#4

Jo, det finns en del om brukslivet, återgivet i bokform. Problemet är att det mesta är utgivet innan ISBN-nummer började användas, därigenom ganska svåra att finna i bibliotekens register.

Min enda bok i samlingen med järnbrukslitteratur, som uttryckligen kallas roman, är: Eldsliv (ISBN 978-91-977050-1-1).

Vidgar man begreppet till att även innefatta minnen och levnadsskildringar, finns mer att finna t ex:

En bruksbokhållares minnen (ISBN 91-973642-4-X). Från värmländska järnbruk i mitten av 1800-telet.

En smedgesälls upplevelser och äventyr (Utgiven 1919) Från 1870-1880-talets söderslätt i Skåne.

Gnistor från de västernorrländska järnbruken (Utgiven 1937)

Därtill artiklar i många hembygdsföreningars årsskrifter, svåråtkomliga utan tillgång till generalregister.

[SvenA]
7/28/10, 8:48 PM
#5

Det är Rune Pär Olofsson som har skrivit om sala silvergruva och kopparstaden falun

Fiffilura
7/28/10, 9:19 PM
#6

Tack för tipsen, ska genast kollas upp!

Annons:
Mark
7/29/10, 11:06 PM
#7

Du kan ju alltid prova Maj-Britt Nergårds romansvit, fyra böcker som kan läsas var för sig, men historien hänger delvis ihop. Den första heter Fransosen och handlar om en invandrad familj från Vallonien. Andra boken heter Fransosens barn, den tredje tror jag heter Den okände karolinen, och den sista Stenens hemlighet. Det är samma släkt som behandlas, och den lär bygga på verkligheten åtminstone delvis.

KingZap
7/30/10, 12:37 AM
#8

Nordiska museet har gett ut en serie som innehåller en bok om järnbruk där ett antal äldre arbetare har berättat sina historier om hur det var på olika bruk i landet.

Den heter "Järnbruksminnen" och är redigerad av Mats Rehnberg. Den borde finnas på biblioteket.

Jag tyckte den var riktigt kul att läsa.

Upp till toppen
Annons: