Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

0 ÖVRIGT 00.1 BRUKEN I FINLAND 00.2 BRUKEN I SVERIGE 01 Blekinge & Bohuslän 02 Dalarna & Dalsland 03 Gästrikland & Halland 04 Hälsingland & Härjedalen 05 Jämtland & Medelpad 06 Norrbotten & Närke 07 Småland & Södermanland 08 Uppland & Värmland 09 Västerbotten & Västergötland 10 Västmanland & Ångermanland 11 Östergötland 12 BRUKSPATRONER, ÄGARE 13 SMEDER I SVERIGE 14 SÖK SMED & VALLONRÖTTER 14.1 Schager/Skager/Schauger 14.2 Qvarfordt 14.3 Hilpher-Hülpher 14.4 Gropp 14.5 Angerstein 15 ANTAVLOR 16 TYSKAR VID BRUKEN 17 VALLONER VID BRUKEN 18 GRUVOR 20 Hjälp med klurig text 30 Yrken vid bruken 55 HJÄLPMEDEL FÖR SLÄKTFORSKNING 80 OCH VAD ÄR DETTA? 85 BILDER Dagens skratt EFTERLYSNING Klotterplank Sajtstatistik
0 ÖVRIGT

Är det någons som besökt

2010-07-22 10:47 #0 av: [SvenA]

Är det någon som har besökt de orterna som era anfäder kommit i från ?

Kan ni inte berätta hur det var att besöka och vandra i era anfäders fotspår

Anmäl
2010-07-28 19:46 #1 av: sw-s

För en del år sedan besökte jag Färna Bruk i Västmanland, där många av mina förfäder verkat och bott. Även om de flesta byggnader från bruksepoken är borta, så finns sjösystemet kvar, där betydande varutransporter skedde. Och vattenkraften ger energi, än idag.

Hedvigsfors i Hälsingland har jag också besökt för några år sedan, där finns någon enstaka "ekonomibyggnad" kvar från järnbruksepoken, liksom vattenkraften, fastän den inte utnyttjas på samma sätt idag.

En plats jag också skulle vilja besöka, är Forsby bruk i Finland. Där finns mer bevarat, bl a smedbostäder. Men först vill jag få fram mer uppgifter om min förfader som flyttade dit 1750, förmodligen för att fungera som "lärare" inom stångjärnssmidet, på ålderns höst. Spännande!

Anmäl
2010-07-28 20:40 #2 av: [SvenA]

Det är alltid intressant att besöka ganla orter där en förfäder har bott och verkat för en del år sedan var jag och en farbror runt i Hedenora och avestatrakten och tittadepå var våra förfäder hade bott

Anmäl
2010-07-28 20:40 #3 av: [SvenA]

Det är alltid intressant att besöka ganla orter där en förfäder har bott och verkat för en del år sedan var jag och en farbror runt i Hedenora och avestatrakten och tittadepå var våra förfäder hade bott

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.