Annons:
Etikett0-övrigt
Läst 3797 ggr
[SvenA]
7/22/10, 10:47 AM

Är det någons som besökt

Är det någon som har besökt de orterna som era anfäder kommit i från ?

Kan ni inte berätta hur det var att besöka och vandra i era anfäders fotspår

Annons:
sw-s
7/28/10, 7:46 PM
#1

För en del år sedan besökte jag Färna Bruk i Västmanland, där många av mina förfäder verkat och bott. Även om de flesta byggnader från bruksepoken är borta, så finns sjösystemet kvar, där betydande varutransporter skedde. Och vattenkraften ger energi, än idag.

Hedvigsfors i Hälsingland har jag också besökt för några år sedan, där finns någon enstaka "ekonomibyggnad" kvar från järnbruksepoken, liksom vattenkraften, fastän den inte utnyttjas på samma sätt idag.

En plats jag också skulle vilja besöka, är Forsby bruk i Finland. Där finns mer bevarat, bl a smedbostäder. Men först vill jag få fram mer uppgifter om min förfader som flyttade dit 1750, förmodligen för att fungera som "lärare" inom stångjärnssmidet, på ålderns höst. Spännande!

[SvenA]
7/28/10, 8:40 PM
#2

Det är alltid intressant att besöka ganla orter där en förfäder har bott och verkat för en del år sedan var jag och en farbror runt i Hedenora och avestatrakten och tittadepå var våra förfäder hade bott

[SvenA]
7/28/10, 8:40 PM
#3

Det är alltid intressant att besöka ganla orter där en förfäder har bott och verkat för en del år sedan var jag och en farbror runt i Hedenora och avestatrakten och tittadepå var våra förfäder hade bott

Upp till toppen
Annons: