Annons:
Etikett0-övrigt
Läst 9788 ggr
Sofiae
5/4/10, 1:18 AM

Boken trycks

Äntligen är boken om Loviseholms järnbruk inlämnad till tryckeriet, den trycks denna vecka och vi har blivit lovade att den skall vara klar till den 15 maj.

Den handlar inte enbart om järnbruket, utan är på samma gång en hembygds- och släktbok. Har forskat och skrivit om brukspatroner, en smedfamilj och personer som bott i trakten, följt ett par familjer fram till nutid.

Är någon intresserad kan jag lägga in nån sida här.

Edith

Annons:
KingZap
5/4/10, 9:48 AM
#1

Jag är intresserad av vad den kan innehålla och vill se en förhandstitt.

Min mormors farmors farmors farfar (Johan Olofsson Ellström) var hammarsmed och dog 1818 vid Loviseholms bruk.

Mark
5/4/10, 3:46 PM
#2

Också intresserad!

Sofiae
5/4/10, 6:29 PM
#3

#1 Jag känner väl till Ellström på Loviseholm, jag vet inte om det finns nån kvar där nu, men de har varit smeder på bruket. Det finns t o m en hage som än idag går under benämningen Ellströmshagen, där odlade smederna potatis. Det finns noteringar om det i boken.

Skall undersöka hur jag bär mej åt att lägga in ett dokument, om det nu går.

KingZap
5/4/10, 9:09 PM
#4

#3 vad intressant, finns det mer  information om ellström i boken?

När kommer boken gå att köpa, varifrån och vad kommer den kosta?

Om du vet någon annan källa till information (förutom smedskivan 6 som jag redan har) till ellström så tar jag gärna emot tips.

KingZap
5/4/10, 9:10 PM
#5

#3 finns en knapp "Välj fil" aldeles under där du skriver inlägget som du trycker på för att leta upp den fil du vill bifiga.

Sofiae
5/5/10, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det står väl inte så mycket om Ellströms-släkten, däremot om en annan smed som heter Olof Göthberg, som är min morfars mormors morfar.

Boken skall, enligt löfte, bli färdig 15 maj. Den kommer att säljas av lokala bokhandlare (västra Dalsland), kan även beställas av mej. Priset ligger på omkr. 300 kr. Den är på 256 sidor och det finns 281 bilder, några i färg.

Här kommer ett par sidor uta boken, den första och sid 43, där Ellström nämns.

Töftedals första industri

Loviseholms Jern- och Manufakturverk

Vattnets kraft har i århundraden utnyttjats av människan. Så har även skett i Grubberödsälven vid Loviseholm i Töftedal. Grubberödsälven som rinner mellan Mellersta - och Södra Kornsjön är en naturlig gräns mellan Bohuslän och Dalsland. Runt älven har det sedan lång tid tillbaka funnits olika verksamheter som på ett eller annat sätt påverkat livet för dem som bott i och omkring det idylliska Loviseholm.

Det är från 1746 som de första uppgifterna om ett järnmanufakturverk vid Loviseholm i Töftedal finns. Då lämnade nämligen fänrik Johan Magnus Didron, från Stigen i Färgelanda, in en ansökan till bergskollegiet om rätt att anlägga ett järnbruk vid ett av fallen i Grubberödsälven, som i äldre tid kallades Sågälven. I ansökan angav han att han genom avtal förvärvat rätten att utnyttja fallen i älven och att tillgången på skog för kolning var tillräcklig. Troligen väntade sig Didron protester från timmerhandlare för han skriver bland annat i sin ansökan att man vid kolning kan använda sig av alla toppar som blir liggande kvar i skogen vid sågtimmeravverkningarna. På så sätt skulle dessa komma till nytta istället för att förfaras.

Didrons ansökan gällde rätten att bygga två knippsmedjor, med två hammare i varje för tillverkning av spik, hästskor, liar, spadar, skyfflar, yxor, plogjärn med mera. Också knippjärn i olika dimensioner, samt band- och bultjärn skulle produceras vid de båda smedjorna. Även en stålugn och en plåthammare för tillverkning av plåt söker han tillstånd att få uppföra. Det var alltså en ganska mångsidig produktion som planerades.

Eftersom de lokala malmtillgångarna inte räckte till ämnade Didron köpa ämnesjärn från Upperuds bruk. Redan på 1640-talet hade man hittat järnmalm i Dalsland, bland

sid 43:

Vägskälet mellan Bohuslän och Dalsland vid Loviseholm. Till vänster baksidan av "inspektorsbostaden".

Samma år som inspektorsbyggnaden uppfördes (1835) sjöd det av liv på Loviseholm. Det var många som arbetade i smedja, kvarn och såg, nästan alla var gifta och hade barn.

Dessa och många fler arbetade på Loviseholm vid den tiden:                                                                    

Bruksinspektor var då Mauritz Krusenstjärna från By, han kom närmast från Sillerud i Värmland och började sin tjänst vid Loviseholm 1833. Han var ogift 1835. 1839 tog han ut lysning med Emerantia Gustava Liljengren från Skara. De gifte sig 1840. De bodde som nygifta på Berg men flyttade senare till inspektorsbostaden på Loviseholm. Ett av deras barn, en son, dog av kikhosta när han var två och en halv månad, och en dotter dog i mässlingen när hon var ett år och sex månader.

Mauritz bror N.V.A. Krusenstjärna arbetade troligen som bokhållare vid bruket. Om honom står att läsa i Töftedals husförhörslängd AI:7 sid 3.

Kungliga Göta Hovrätts utslag 28/2 1840 dömd till halv mansbot och enskild skrift för ouppsåtligt vållande i smedläringen 21 årige Erik Anderssons död 23/3 1839.

Erik dog av ett vådaskott.

Eldvakten Fredrik Ellström som var bräcklig, hade fru och två barn. Han var egentligen smed, men på grund av bråck kunde han inte arbeta som det, men fick då en tjänst som eldare, så han kunde försörja sig och sin familj. Han kom ifrån Torrskog.

Fredriks son Josef Ellström var mästersmed, född i Töftedal. Han hade fru och tre barn samt dräng och piga.

Spiksmed Emanuel Byström kom också från Torrskog, han var gift och hade tre barn samt dräng och piga.

Mästersven Johan Holm från Nyed hade fru och fem barn samt en dräng.

Annons:
Sofiae
5/5/10, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bilden på sid 43

Sofiae
5/6/10, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#4 Jag har inte smedskivan så jag vet inte hur mycket information du har om Ellström.  Fann detta i Töftedals husförhörslängd. Bifogar bild.

Johans söner Fredrik och Jacob var också smeder på Loviseholm.

För att återgå till boken, den kommer att släppas på Nostalgimässa i Ed den 15 maj.

Så här lyder texten på baksidan av den;

Loviseholm är en bygd där vattenkraften haft stor betydelse.

Det här är historien om Loviseholms järnbruk (1745-1880) och om det lilla samhället som växte upp kring detta.

Det handlar också om patronerna som ägde bruket och herrgården Berg, om företagsamma personer som startade verksamheter kring bruket och om bönder och torparliv.

Sist i boken kan vi följa släkterna Augustsson och Pettersson med rötter i trakten kring Loviseholm.

[SvenA]
5/6/10, 7:01 PM
#9

Det var mycket intressant att läsa detta och jag är säker på att det är många som har intresse av detta

Sofiae
5/6/10, 9:37 PM
#10

#9 Det tror jag med.

Mig veterligen har det inte skrivits något om Loviseholms bruk förut. Bara ett par rader i någon bok om järnbruk i Sverige. Inte för att det var så stort och betydande men det tillhör ju en del av Sveriges historia och kan vara roligt för de som bor i trakten att veta något om. De flesta känner inte till att det har funnits.

Vi har också haft tillgång till dåtida dokument, tyvärr finns ingen bokföring bevarad från den tiden. Den har en senare ägare till bruksgården eldat upp, tyckte det väl bara låg och skräpade Det finns inga byggnader, förutom bruks- och inspektorsbyggnaderna, kvar heller.

[SvenA]
5/6/10, 10:37 PM
#11

Allt som tillhör vår historia är imtressamt

Sofiae
6/9/10, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så här ser boken ut.

Den har mottagits väl, vi sålde 35 ex första dagen när vi var på Nostalgimässan i Ed.

[SvenA]
6/10/10, 10:54 AM
#13

Verkligen kul att höra att den har fått ett bra motagande

Annons:
Upp till toppen
Annons: