Annons:
Etikett30-yrken-vid-bruken
Läst 8202 ggr
[SvenA]
2010-03-29 15:07

Konstsmide

Är det några av er som har personer bland era anor som har hållit på med konstsmide ?

Det vore kul att få höra om detta då det säkert har förekommit i alla tider sedan man kunde tillverka järn

Annons:
AndersE
2010-04-05 16:46
#1

Tja, nästan… Min farmors far tillverkade Trolleholms grindar. De finns ännu kvar och är något av ett konstverk - tycker jag.

[SvenA]
2010-04-05 22:20
#2

Som jag kommer i håg dessa så var dessa verkligen ett komstmide

Bybo
2010-04-08 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Pling!

Har det inte släkten vad jag vet, men skulle gärna börja med det själv. Däremot så har jag Silversmeder i släkten. Ja, det är väl oviktig info, men lite kul at dela med sig.

 Jag heter Pia de Groot Boersma, och det är bara våran släkt som har det namnet. Mina förfäder som var silversmeder kommer från Sneek ( Norra Holland, Friesland)

Bifogar en bild med ett silverföremål som Ale gjort på 1800-talet.

AndersE
2010-04-08 19:39
#4

#3 Kul! Har du något föremål själv tillverkat av någon förfader?

Bybo
2010-04-08 20:16
#5

#4  Nej, tyvärr. Det blev strul under och efter  2: världskriget . Min far som var den som skulle/borde ärva släktsilvret blev som smålurad. Iaf, så har nu Pieters(pappa) kusiner en del silver. Annars finns det på museum och antikvariat. Jo, min bror har fått ett silverlock ftill en ask. Det var en av kusinerna som tyckte pappa skulle ha nåt minne iaf..

AndersE
2010-04-08 21:12
#6

#5 OK, det verkar inte som om dina släktingar varit verksamma i Sverige. Jag vet inte hur priserna ser ut utomlands, men generellt tycker jag ofta silver är högst överkomligt.

Annons:
Bybo
2010-04-08 21:30
#7

#6 Nix. Har kollat lite på nätet. Silverprylarna är för dyra för mig att köpa iaf…tyvärr. Men, hittade en sked för bara 175,00 euro

Glömde att säga att jag gillade grinden du visade.

AndersE
2010-04-08 21:35
#8

#7 Tack!

Ja, 175 euro för en sked börjar ju bli lite dyrt. Själv är jag "hembygdsintresserad" och har hittat lite silver av silversmeder som varit verksamma i min hemstad. Just udda skedar har jag ibland hittat väldigt billigt.

[SvenA]
2010-08-26 12:08
#9

Puttar upp denna tråd

Spikur
2010-10-04 21:30
#10

Jag är själv smed. Min farfars far smidde för eget bruk, bonde som han var.

På min mors sida hittar man efter några led Rosina Goding, som kommer ur brukssläkten Godou. Ursprungligen från våra dagars Belgien.

[SvenA]
2010-10-04 22:22
#11

Man ser vad arvet kan spela för roll i vissa avseenden

Spikur
2010-10-08 11:37
#12

Ja tydligen, efterssom jag som 4-åring i slutet på 70-talet värmde pinnar i elden och "smidde" med hammare på en sten :). Var jag hade snappat upp detta vet jag inte, det var ju inte lika vanligt då med smeder på marknader som det är idag.

[SvenA]
2010-10-08 13:28
#13

Det är bara att hoppas att folk får upp ögonen för allt vacker konstsmide

Annons:
yvonnel
2012-10-14 22:47
#14

Min farfar hade någon sorts kontrakt med SJ. Han var smedmästare och hade gesäller i utbildning, även hans 2 söner fick lära yrket.

Den tiden då man hade grindar på tågen, några av dessa gjorde farfar och han hade också någon typ av tillsyn kring järnvägen och spåren, vilket var anledningen till att vi som barn visste hur man åkte på en dressin.

Min bror och jag "lånade" dessa när vi var badsugna på sommaren och tog oss den ca ½ mil till nära Ringsjön där lyfte vi av dressinen, sprang ner till badet och tillbaka igen, det gällde att passa tiderna så att vi inte kom ivägen för tåget. Detta var på 1950-talet.

Hans fint arbetade grindar fanns lite varstans iaf fram till 80-talet, men det blev väl annat mode för plötsligt så fanns inte heller takdekorationen kvar på gamla tingshuset i Hörby.

Vi har nog kvar i släkten några golvljustakar, jag har en, nog ganska ovanlig, adventsstake som är gjord av hästskor.

Speciellt minns jag, när bönderna kom in med sina jättestora Ardennerhästar för att sko dem, det var ju imponerande att se.

KimE
2012-12-17 13:24
#15

I hemgården fanns det en smedja där morfar trampade bälgen åt sin farfar när han var i 10års åldern. En del grejor finns såsom dammspett, isbill, städ och verktyg.

Upp till toppen
Annons: