Annons:
Etikettklotterplank
Läst 2352 ggr
[SvenA]
1/6/10, 9:42 AM

I dag är det rejält kallt i landet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dag och just nu har vi 25 grader kallt 5 mil norr om stockholn

Men vi har i alla fall centralvärme så vi behöver inte gå ut och skafffa ved som fick göra förr

Tänk på hur det kunde vara förut när våra gamla anfäder levde i sina gamla dragiga kåkar och var tvungna att ge sig ut i denna kyla och arbeta med järnprodukterna

det kunde inte vara roligt alla gånger

Hur ser det ut i övriga landet har ni kallt eller om ni bor i södra sverige

där det tydligen just nu snöar ordentligt

Annons:
[SvenA]
1/6/10, 9:43 AM
#1

Bilden kommer från Nås i Dalarna där en av mina anfäder har bott

Stugan är från 1700 talet vad vi har kommit framtill

chrissan
1/6/10, 10:39 AM
#2

15 grader kallt i Motala. 15 grader varmt inne. Då har vi elvärme och kakelugnar. Med bara kakelugnar hade det blivit kallt! Men man bodde bara i ett par rum förr, köksspisen eldades dygent runt. Det var nog värre på stora slott, det lär ha varit rejält kallt.

Det snöar lite grann, blir det mer får vi be bonden ploga så vi kommer ut.

[SvenA]
1/6/10, 10:49 AM
#3

Det var väl likadant med de stora slotten och herrgårdarna man utnyttjade bara valda delar av bostaden under den kalla årstiden

Och där hade man en massa tjänstefolk som fick se till att det blev varmt åt herrskapet

Men tjänstefolket fick inte ha det så varmt i sina tjänstebostäder precis

Det hände att man frös fast med håret på väggen så at man fick klippa sig loss på morgonen

Man hade även så kallade sängskåp där man hade bädden med ett förhänge för att behålla sängvärmen

så nog har vi fått det lite lättare att klara av kylan

chrissan
1/6/10, 10:59 AM
#4

Min far berättade att när han var bonddräng i Skåne på 30-talet så bodde de ovanför stallet. De hade stora fårskinnsfällar men det var så kallt så det var rimfrost i dem på morgonen. Vattnet i tvättfatet hade frusit.

[SvenA]
1/6/10, 11:07 AM
#5

Man behöver inte gå så långt tillbaka för att man ska en uppfattning om hur det var under den kalla årstiden

Jag kommer i håg från mitt föräldrarhem där vi hadee enkel glas i fönsret och då fick man sätt in de så kalllade innerfönstret till vintern

mellan dessa rutor la man en vaddrulle och sedan klistrade man igen alla springor med pappersremsor

chrissan
1/6/10, 1:54 PM
#6

De dragiga husen hade en fördel, man kunde elda med stängt spjäll och få upp värmen ordentligt. Vi måste vara försiktiga med att inte skapa koloxid och slösar därför en del med veden, det går inte att stänga spjället som man ska göra.

Annons:
[SvenA]
1/6/10, 2:51 PM
#7

Tänk vad mysigt det är med vedeldning och då särkilt en öppen spis elle en gammal kakelungn och bara sitta och titta på brasam eller ligga på soffan med en god bok och något gott att stoppa i sig

Det är verkligen avkopplande

Upp till toppen
Annons: