Annons:
Etikett142-qvarfordt
Läst 4228 ggr
CarpetDiem
11/19/09, 12:48 PM

Vem var Zackarias Q och Brita Lisa Köhler?

Jag trodde att jag hade fångat upp de flesta Qvarfordts men tydligen inte.

I fb över Risinge C:3 sid.621 (längst ner) döps Elias, son till Elias Qvarfordt och Helena Persdotter. Det är inget konstigt med det, men nu kommer frågan:

Vem är Zackarias Qvarfordt som med sin hustru Brita Lisa Köhler är dopvittnen? Först trodde jag att det skulle kunna vara den Zackarias Pettersson Q som är född i Börgöl 1758. Men är det verkligen han? Tyvärr så börjar hfl först 1788 och det ger ingenting.

Zackris (som han kallas) gifter sig dock 1785 med en Greta Lisa Johansdotter Sandvall men inget står i vb att har har varit gift tidigare eller änkeman. Risinge EI:1 sid 113 (vä. sida - en bit ner).

Har någon något tips att komma med?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
[ulle2]
11/22/09, 8:21 PM
#1

Det är ett komma efter Smedsdr. Zachris Qvarfot så hustru Brita Lisa Köhler är nog gift med någon annan. Alla faddrarna var boende i Börjöhl står det. (Risinge C:3 sidan 421, maskinpag 621)

Med hjälp av scangen.se hittar jag en Brita Lisa Köhler född 1753 och död  1820 i Risinge. I dödboken hittar jag henne 20 mars och hon var gift med mjölnaren Malmqvist.

Så det är ju möjligt att det är densamme Zachris Qvarfort som är fadder till Elias när han döps 1780.

Hittar Zachris Q f 1759? och Greta Sandvall i Risinge A1:1 sidan 50.

Pigan Christina Qvarfort som också finns bland faddrarna, är hon en syster till Zachris tro?

CarpetDiem
11/24/09, 10:12 PM
#2

Halloj!

Jag har fått en förklaring till detta. Den lyder precis som du säger. De är inte gifta. Man använde sig av "Hustru" som en, ja vad ska vi kalla det för? En titel kanske,

Christina är mycket riktigt Zackarias syster.

Tack i alla fall att du svarade!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: