Annons:
Etikett18-gruvor
Läst 5221 ggr
mbss
9/17/09, 12:32 AM

Strånkärrsgruvan i Hällestad

Hejsan

Jag undrar om det finns någon där ute som har någon information om Strånkärrsgruvan i Hällestads socken, Östergötland?

Jag hade en gång ett häfte om Hällestads gruvor, det är dessvärre borta efter en flytt.. Jag har skrivit ned några få uppgifter ang. gruvan från boken men det är mkt lite.. Jag kommer inte ihåg om det stod något mer där i..

Det jag vet är att den var i drift år 1786 men att det år 1816 omnämns som "öde sedan länge".

Någon som har mer information om denna gruva? Allting är av värde och intresse!

Mvh Mårten

Annons:
AndersE
9/18/09, 10:30 PM
#1

Om man söker på "Hällestad gruva" på Google kommer det upp några sidor som verkar intressanta…

mbss
9/18/09, 11:09 PM
#2

Hejsan!

Var det någon särskild du tänkte på? De jag har hittat handlar om de "stora" gruvorna, ex. Sörgruvan och Storgruvan.

Men jag kan ju ha missat någon sida förståss..

AndersE
9/18/09, 11:13 PM
#3

Ja, nu skrev jag ju utan kunskap… såg bara att det blev många träffar och att några såg intressanta ut. Sorry!

CarpetDiem
9/19/09, 12:01 AM
#4

Halloj!

Jag har bläddrat i hfl och hittar inte denna gruva ens i de första böckerna som finns.
Det finns en gruva som helt enkelt är benämnd som "gruvan" men jag vet inte om detta är den samme.

Så tyvärr…jag kan inte hjälpa till här.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

KingZap
9/23/09, 3:57 PM
#5

Jag har slagit i de böcker jag har till förfogande och inte hittat något av intresse.

#4 Strånkärret är nog platsen du skall leta efter i längderna där det då troligen låg en gruva också.

mbss
9/23/09, 11:32 PM
#6

Hittade den "förlorade" boken här om dagen, "Hällestads bergslag av Östen Pettersson" och där stod en hel del mer än det lilla jag skrev av för några år sedan.

Om nu någon mer skulle vara intresserad i framtiden kan jag stolpa upp lite fakta ut boken.

Gamla Strånkärrsgruvan:

Äldsta uppgfter från 1720, i drift fram tills 1743, den har då ett djup på  18 fot (32.5 meter). Under år 1729 sägs gruvan vara den enda i Hällestads norra skate som ger malm.

Nya Strånkärrsgruvan:

Nyupptagen under 1725, verkar ha legat öde under hela 1730-talet. Nya Strånkärrsgruvan ligger 60 fot öster om den gamla och sägs ha "vacker malm som visar beständighet". 1783 är den fortfarande i drift men år 1816 sägs den vara öde sedan länge.

För den som är intresserad av Hällestads hyttor, gruvor och historia om Hällestads bergslag kan jag rekomendera denna bok.. Har för mig att jag köpte den av Vreta Kloster Hembygdsförening, den är i.a.f. publicerad av dem. Boken är på 111 sidor plus kartor och olika bilagor och den tar upp historia om bergslaget, hyttor, gruvor, hammare, damma, allmänningar plus lite geologi och lite traditioner, historier o.s.v…

Annons:
KingZap
9/24/09, 10:52 AM
#7

#6 Vilka hyttor/bruk gick malmen till från dessa gruvor ?

Finns det någon karta som talar om vart gruvorna ligger i förhållande till Hällestad ?

mbss
9/24/09, 7:57 PM
#8

Hejsan

Ja det finns kartor som markerar både hyttor, gruvor, vissa hammare plus kartor över allmänningarna.. Lite roligt är att det också finns med planskisser över vissa gruvor där man kan se hur gruvan sett ut..

CarpetDiem
9/27/09, 11:42 PM
#9

Kan man beställa boken av Vreta klosters hembygdsförening tro…?

Jag är mycket intresserad eftersom en stor det av min smedsläkt kommer från bl.a Hällestad.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

mbss
9/28/09, 10:49 AM
#10

Jo jag tror att det var det jag gjorde..

Kolla här:

http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=9209

Det står att den kostar 160:- så den verkar finnas att köpa fortfarande.

Upp till toppen
Annons: