Annons:
Etikett002-bruken-i-sverige
Läst 7497 ggr
smulanturbo
7/5/09, 11:37 PM

Vad är detta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag kanske är på fel forum men är det någon som vet något om denna?

Annons:
KingZap
7/6/09, 11:11 AM
#1

Det ser ut som en kyrkoperson (kanske biskop) som sitter på en tron med de två evangelisterna Markus (som brukar avbildas som ett lejon) och Johannes (som brukar avbildas som en örn).

Vem personen är och var järnplattan har suttit vet jag dock inte, kanske någon annan har några idéer.

smulanturbo
7/6/09, 12:09 PM
#2

Hej

vad jag vet har den suttit i en öppen spis längst in som dekoration, men det är kanske fel information jag har fått. Jag tar tacksamt emot all information.

Cheyenne
7/6/09, 1:07 PM
#3

Jag känner mig lite tveksam till att det rör sig om ett så pass gammalt föremål som det borde vara. Skicket är allt för gott, ffa om det stämmer att det suttit som dekoration längst in i en spis. Jag tror det handlar om en reproduktion/nyproduktion av en tavla.

I vilket fall som helst så står det "Dio brux". Detta skulle kunna vara detsamma som Diö bruk i Stenbrohults fs i Småland (för övrigt känt som Carl von Linnes hembygd).

Cheyenne
7/6/09, 1:18 PM
#4

Både fadern till Carl von Linné (Nicolaus Ingemarsson Linnæus) samt morfadern var kyrkoherdar i Stenbrohult.

smulanturbo
7/6/09, 1:45 PM
#5

Att den är i gott skick är kanske för att vi har målat den den är av järn och väger 45-50 kg

Cheyenne
7/6/09, 1:47 PM
#6

Har ni målat den????

Annons:
chrissan
7/6/09, 1:50 PM
#7

Det är en sättugnsplåt som från början suttit i en sättugn. Bilden skulle också kunna vara en kung, han har inte biskopskräkla utan stav, samt riksäpplet.

Se exempel här

Plattorna återanvändes gärna som dekoration i öppen spis.

chrissan
7/6/09, 2:06 PM
#8

Sättugnar tillverkades på Diö Bruk från 1700-talet

KingZap
7/6/09, 2:41 PM
#9

#7 Jag tänkte också på kung först men tvekade när jag såg korset på kronan/mössan. Men du har säkert rätt, undrar om det finns något museum eller historiker från Diö Bruk som det går att få tag på och fråga.

chrissan
7/6/09, 3:01 PM
#10

Jag har bara hittat Huseby bruks museum, men de snodde ofta designer från varandra så det kan ju finnas där.

VAASHii
7/17/09, 4:18 PM
#11

Haha så roligt!
Kollade in här på random och kikade runt och hittade hit..

Hur som helst, en sådan mojäng har vi med hängandes vid vår spis här hemma. Kan fråga min farfar vart han fått tag på den och om han har nån info om den. Han brukar ha koll på läget den mannen!

smulanturbo
7/30/09, 8:41 AM
#12

Hej

Tack till alla er som har skrivit, nu vet jag lite mer./Lotta

Tom-B
7/31/09, 5:41 PM
#13

Aj, aj, aj! Inte ska man väl måla sådana där saker.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Upp till toppen
Annons: