Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

0 ÖVRIGT 00.1 BRUKEN I FINLAND 00.2 BRUKEN I SVERIGE 01 Blekinge & Bohuslän 02 Dalarna & Dalsland 03 Gästrikland & Halland 04 Hälsingland & Härjedalen 05 Jämtland & Medelpad 06 Norrbotten & Närke 07 Småland & Södermanland 08 Uppland & Värmland 09 Västerbotten & Västergötland 10 Västmanland & Ångermanland 11 Östergötland 12 BRUKSPATRONER, ÄGARE 13 SMEDER I SVERIGE 14 SÖK SMED & VALLONRÖTTER 14.1 Schager/Skager/Schauger 14.2 Qvarfordt 14.3 Hilpher-Hülpher 14.4 Gropp 14.5 Angerstein 15 ANTAVLOR 16 TYSKAR VID BRUKEN 17 VALLONER VID BRUKEN 18 GRUVOR 20 Hjälp med klurig text 30 Yrken vid bruken 55 HJÄLPMEDEL FÖR SLÄKTFORSKNING 80 OCH VAD ÄR DETTA? 85 BILDER Dagens skratt EFTERLYSNING Klotterplank Sajtstatistik
11 Östergötland

Gusums bruk

2009-06-07 12:07 #0 av: AndersE

För den som intresserar sig för detta bruk kan det vara idé att försöka skaffa sig "Antik & Auktion" nr 12/2008. I tidningen finns en trevlig artikel som berättar en del om brukets historia och om dess produktion samt visar bilder på olika föremål därifrån. 

Namnuppgifter från grundandet 1653 och framåt. Rätt översiktligt men intressant ändå.

Anmäl
2009-06-08 15:13 #1 av: KingZap

Den skall jag genast försöka få tag i för där verkar Hubert De Beche varit inblandad vid uppstarten av bruket. Jag har på senare tid intresserat mig en del för De Beche familjen som hade stor inblandning i det svenska järnbruket och valloninvandringen. Wellem De Besche verkar ha varit den som väckte Louis De Geers intresse för Sverige och som i sin tur hade stort inflytande på utvecklingen.

Jag har även i min forskning Gusum kopplingar till Herou släkten

Klas Andersson Herou (1652-1723)
 Verksam som hjulmakare vid Gusums bruk mellan 1672-73.
 Hans son Jakob Klasson Herou, f 1673 föddes i Gusum.

Jag har tidigare sett lite historik om brukets verksamhet på bruksmuseets hemsida, http://www.gusumsbruksmuseum.nu/

Anmäl
2009-06-08 21:58 #2 av: AndersE

Gamla tidningar kan man ibland köpa billigt på Tradera.

Anmäl
2009-06-12 13:42 #3 av: KingZap

#2 Kollade nyss och den fanns inte just nu i alla fall. Skall kolla på närmaste antikvariat och hålla koll på Tradera och hoppas den dyker upp.

Anmäl
2009-06-12 17:06 #4 av: chrissan

Den borde finns på bibliotek, man kan ju då kanske scanna in den

Anmäl
2009-06-14 21:06 #5 av: CarpetDiem

En annan tidig familj vid detta bruk var Druar eller de Ruar.
Precis som KingZap så delar vi släkten Herou.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Anmäl
2010-03-17 23:47 #6 av: ROBBAN68

Numera är släkterna inte så stora i Gusum. Inte sällan är farmor och mormor samma person......

Skämt åsido- bor i närheten och läste i lokalpressen att nu ska äntligen ruinerna rivas- och marken saneras. Gusum-ån räknas som ett av dom mest nedsmutsade områdena i Sverige. Och det vattnet dricker vi i Söderköping! Hualigen.....

SKREV OBELIX

Anmäl
2010-03-18 15:27 #7 av: [SvenA]

Det är väl tur att vattnet först går till reningsverket så att ni slipper dricka det direkt

Anmäl
2010-03-19 00:19 #8 av: ROBBAN68

Hej SvenA,

"reningsverket" i det här fallet är tre sjöar, som är sammanbundna med åar, så utfällningen av alla tungmetaller ur vattnet är nog redan klart när det når Söderköping.

Alla, 

Jag tycker att det är lite synd att se alla brukssamhällen som förfaller. Sommartid gillar jag att åka runt i Sverige och titta på vattenkraftverk, brukssamhällen och såna platser. Min lista på favoritställen är:

5, Borkhult (Östergötland)

4, Strömsbruk (Hälsingland)

3, Munkfors (Värmland)

2, Ankarsrum (Småland)

1, Forsvik (Västergötland)

Alla unika på sitt eget sätt, och med sin egen historia som är mycket intressant att läsa om!

Skrev Robert C

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.