Annons:
Etikett11-östergötland
Läst 5865 ggr
AndersE
6/7/09, 12:07 PM

Gusums bruk

För den som intresserar sig för detta bruk kan det vara idé att försöka skaffa sig "Antik & Auktion" nr 12/2008. I tidningen finns en trevlig artikel som berättar en del om brukets historia och om dess produktion samt visar bilder på olika föremål därifrån. 

Namnuppgifter från grundandet 1653 och framåt. Rätt översiktligt men intressant ändå.

Annons:
KingZap
6/8/09, 3:13 PM
#1

Den skall jag genast försöka få tag i för där verkar Hubert De Beche varit inblandad vid uppstarten av bruket. Jag har på senare tid intresserat mig en del för De Beche familjen som hade stor inblandning i det svenska järnbruket och valloninvandringen. Wellem De Besche verkar ha varit den som väckte Louis De Geers intresse för Sverige och som i sin tur hade stort inflytande på utvecklingen.

Jag har även i min forskning Gusum kopplingar till Herou släkten

Klas Andersson Herou (1652-1723)
 Verksam som hjulmakare vid Gusums bruk mellan 1672-73.
 Hans son Jakob Klasson Herou, f 1673 föddes i Gusum.

Jag har tidigare sett lite historik om brukets verksamhet på bruksmuseets hemsida, http://www.gusumsbruksmuseum.nu/

AndersE
6/8/09, 9:58 PM
#2

Gamla tidningar kan man ibland köpa billigt på Tradera.

KingZap
6/12/09, 1:42 PM
#3

#2 Kollade nyss och den fanns inte just nu i alla fall. Skall kolla på närmaste antikvariat och hålla koll på Tradera och hoppas den dyker upp.

chrissan
6/12/09, 5:06 PM
#4

Den borde finns på bibliotek, man kan ju då kanske scanna in den

CarpetDiem
6/14/09, 9:06 PM
#5

En annan tidig familj vid detta bruk var Druar eller de Ruar.
Precis som KingZap så delar vi släkten Herou.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

ROBBAN68
3/17/10, 11:47 PM
#6

Numera är släkterna inte så stora i Gusum. Inte sällan är farmor och mormor samma person……

Skämt åsido- bor i närheten och läste i lokalpressen att nu ska äntligen ruinerna rivas- och marken saneras. Gusum-ån räknas som ett av dom mest nedsmutsade områdena i Sverige. Och det vattnet dricker vi i Söderköping! Hualigen…..

SKREV OBELIX

Annons:
[SvenA]
3/18/10, 3:27 PM
#7

Det är väl tur att vattnet först går till reningsverket så att ni slipper dricka det direkt

ROBBAN68
3/19/10, 12:19 AM
#8

Hej SvenA,

"reningsverket" i det här fallet är tre sjöar, som är sammanbundna med åar, så utfällningen av alla tungmetaller ur vattnet är nog redan klart när det når Söderköping.

Alla, 

Jag tycker att det är lite synd att se alla brukssamhällen som förfaller. Sommartid gillar jag att åka runt i Sverige och titta på vattenkraftverk, brukssamhällen och såna platser. Min lista på favoritställen är:

5, Borkhult (Östergötland)

4, Strömsbruk (Hälsingland)

3, Munkfors (Värmland)

2, Ankarsrum (Småland)

1, Forsvik (Västergötland)

Alla unika på sitt eget sätt, och med sin egen historia som är mycket intressant att läsa om!

Skrev Robert C

[SvenA]
3/19/10, 8:33 AM
#9

Det är bara synd att det försvinner en del fast det är tidens utveckling men satidigt försvinner en stor del av vår historia vilket är synd tycker jag

Upp till toppen
Annons: