Annons:
Etikett02-dalarna-dalsland
Läst 6476 ggr
KingZap
4/13/09, 10:05 AM

Klenshyttan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klenshyttan ligger 11 km sydväst om Ludvika. I Klenshyttan finns en restaurerad hytta och en välbevarad masugn. I hyttan framställdes tackjärn under 315 år av oavbruten drift, från 1605 till 1920.

[Källa: Wikipedia ]

Annons:
Knirken1
4/13/09, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Just denna numera restaurerade hytta passerar jag varje dag på väg till jobbet. Någon bra färsk bild har jag ej, men väl ett gammalt häfte som jag ärvt. Fotot är alltså på en sorts gammal turistbroschyr. Konstnären Klys målningar här ser ut att vara från 1932, och då med Klenshyttan till vänster på pärmen av häftet. Möjligen lite "lokalpatriotisk" text där till höger kanske, på tavlan med gruvlaven.

Just en sådan lave finns f.ö. kvar i Blötberget helt nära Klenshyttan, så som en av få äkta bevarade dito överhuvudtaget (kanske är just den med sjön Vässman i bakgrunden!!?) . Den överlevde i alla fall tydligen rivningsbeslutet då ingen ville ta på sig jobbet eftersom imregneringsmedlet som trälaven är behandlad & målad med är hypergiftigt "och bra". Tur det, för nu har man börjat renovera och laga laven istället, då Ludvika kommun insett det unika i den.

 Den står "strax" söder ((utefter cykelbanan mellan Ludvika & Grängesberg => 17 km numera asfalterad gammal "malm"/järnvägsbanvall!)) om den betonglave som fortfarande finns kvar efter det att Blötbergsgruvan lades ner under mitten (?) av 80:talet. Känd fackkämpe då i "gruvavdelning 8" där var Bruce Major om någon minns honom.

Numera finns firman "Gruvteknik" där som sysslar med reparationer av bergborrutrustning & uthyrning av bergborrningsmaskiner/utrustning och liknande. Stora kunder är numera div. vägbyggare mfl. /goggla på "gruvteknik" i Blötberget. Grejen med detta inlägg var alltså fotot, men skrivfingret halkade som vanlgt iväg lite, öh..!  MVH / Kn1

KingZap
4/14/09, 12:29 AM
#2

Det är de halkande skrivfingrarna som gör att en bild blir så mycket mer än bara en bild. Jag tycker det är kul att läsa lite omliggande historia om bilder. Tack!

janaxeln
6/19/09, 12:52 PM
#3

En bergsmanshytta med nuvarande namn anlades redan 1605 med hammarsmedja och så småningom masugn. Under andra hälften av 1700-talet verkar Klenshyttan en tid ha legat öde, men driften återupptogs och ca. 1820 uppfördes en ny hammarsmedja, och en stor ombyggnad av hyttan företogs 1842. Masugnen blåstes ned 1920.

1817 ägdes Klenshyttan av 13 bergsmän från Klenshyttan, Gonäs, Enkullen och Skeppmora. Senare under 1800-talet kom hyttan att ligga under Hagge bruk. 1880 ägde Axel Nordlander på Hagge sålunda 3/4. Hans andel köptes 1920 av Grängesbergsbolaget.

Klenshyttan är idag klassad som riksintressant kulturmiljö.

Mark
7/6/09, 4:26 PM
#4

Fantastiskt intressant!
Inte minst för att jag har en hel del anfäder just från Klenshyttan.

Jag har hört/sett olika uppgifter om vilken socken Klenshyttan ursprungligen tillhörde, Grangärde eller Söderbärke, någon som vet? Kanske har gränserna ändrats någon gång?

Mvh
Mark

Upp till toppen
Annons: