Annons:
Etikett05-jämtland-medelpad
Läst 4722 ggr
AndersE
4/6/09, 7:30 PM

Järnbruk i Medelpad

Med lite tålamod så får man se lite om gamla järnbruk i Medelpad en bit in i denna väldigt trevliga film!

Annons:
AndersE
4/7/09, 11:42 AM
#1

Någon som kikat?

KingZap
4/7/09, 11:52 AM
#2

Jag tittade alldeles nyss… det är riktigt roligt att se dessa gamla filmsnuttar och berättarrösten rycker alltid med mig och får fram mitt leende.Hade varit roligt att se mer av bruket än den lilla glimt som var.

AndersE
4/7/09, 11:57 AM
#3

#2 Jo, det är bara en glimt om än med lite guldkant. Det finns lite "atmosfär" när gubben går där framför resterna och öppnar dörren till kapellet…

CarpetDiem
4/7/09, 5:47 PM
#4

Man kan inte låta bli att le åt den korrekta svenskan som speakern prestrerar. Det blir ju en nostalgitripp som får heta duga.

Tack för alla dessa ögongodis som du har lagt upp Anders!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
4/7/09, 5:54 PM
#5

Det slog mig nu. Sa dom vilket bruk det var?

Jämför Galtström idag med det som finns i filmen. Visst kan det vara samma bruk?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

sw-s
7/29/10, 12:47 AM
#6

Vilken kulturskatt det finns i filmarkiven! Efter ca 5 minuter i filmen berättas om de övergivna ugnarna, bodarna och det lilla 1700-talskapellet i Lögdö, i samband med bruksbilderna.

Sökning på Lögdö Bruk i databasen på Sundsvallsminnens hemsida (minnen.sundsvall.se) gör mig än mer övertygad om att det enbart är Lögdö Bruk som visas på den aktuella filmsekvensen.

Annons:
solblomman47
9/22/10, 9:54 PM
#7

Tänk vad roligt det var att se hur det såg ut en gång i tiden i Medelpad mycket känns igen o mycket är äldre än jag. Tyvärr så är mycket av det gamla vackra borta.

[SvenA]
9/22/10, 10:15 PM
#8

Det är ju tyvärr så att det mesta av det gamla på flera orter är borta men sådan är utvecklingen

Har ni gamla bilder på all dom gamla bruksamhällena så får ni gärna lägga upp dem här på sajtten

Upp till toppen
Annons: