Annons:
Etikett13-smeder-i-sverige
Läst 5478 ggr
AndersE
4/6/09, 7:08 PM

Hovslagare

En härlig film från 1931. Smeden Qvist visar hur man tillverkade hästskor i slutet av 1800-talet. 

Min farmors far fick sin hovslagarutbildning 1875 i Alnarp i Skåne. Den här filmen visar nog ganska exakt vad han fick lära sig.

Annons:
CarpetDiem
4/7/09, 12:26 AM
#1

Tack återigen!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

AndersE
4/7/09, 1:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Just den här filmen älskar jag. Kan se den många gånger. Förstora gärna bilden! (Knappen längst ner till höger.)

Tänk att man ännu på 30-talet kunde göra hästskor på detta vis. Vilket hantverk.

Bilden från ca 1897 visar min farmors far när han skor en häst utomhus utanför gamla smedjan vid Trolleholm.

Sofiae
4/10/09, 12:59 AM
#3

Tack!

Mycket intressant.

Så här kunde det se ut hos bonden på 40-talet. Var han händig kunde han själv sko sin häst.

CarpetDiem
4/10/09, 1:25 AM
#4

Men är det inte härligt medgamla bilder och filmer så säg.

Tack för bidraget.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

AndersE
4/10/09, 1:47 AM
#5

#3 Fin bild!

Själv är jag minst lika imponerad av hästarna! Att de står så lugnt stilla.

zachs
4/13/09, 11:05 PM
#6

Det var en trevlig film! Tur att det är filmat hur man gör. Nog inte så många nu för tiden som kan smida hästskor.

Annons:
AndersE
4/13/09, 11:36 PM
#7

#6 Använder ni fortfarande din smedja någon gång? Kan tänka att där smitts några hästskor genom åren?

AndersE
8/24/09, 12:36 AM
#8

Vet någon om det finns någo hantverksmässig hästskotillverkning kvar någonstans?

[SvenA]
1/5/10, 6:45 PM
#9

Hovslagaryrket är på frammarsch

Det finns gott om häster numera

Här i kommunen finns det numera inga kor hästarna har tagit över på alla gårdarna

Så framtiden för hovslagarna ser nog ganska ljus ut

AndersE
1/5/10, 7:23 PM
#10

#9 Jo, det har jag också hört. Fast dagens hovslagare arbetar väl med maskinellt tillverkade hästskor?

[SvenA]
1/5/10, 10:07 PM
#11

Det är nog mes troligt eftersom det är hovslagaren som kommer ut till stallen och skor hästarna på plats

Det var skillnad för då man fick gå till hovslagaren

Och det var väl ofta smedderna som skodde hästarna riktigt långt tillbaka

AndersE
1/6/10, 12:43 AM
#12

#11 Ja, min farmors far som var gårdssmed var också hovslagare. Han blev smedgesäll genom traditionellt lärlings/gesällarbete hos olika mästare, men hovslagarutbildningen fick han på Alnarp - Alnarps hovbeslagsskola.

Jag tror att kombinationen smed och hovslagare var vanlig, men inte nödvändig.

AndersE
1/6/10, 12:58 AM
#13

Jag tror jag hittade hovslagaren i filmen:

August Qvist, f. 1861 i Fägre Skaraborgs län, Hovslageriarbetare
Justina, f. 1866 i Beateberg Skaraborgs län
Hildur Maria Karolina, f. 1886 i Katarina Stockholms stad
Anna Justina Katarina, f. 1888 i Katarina Stockholms stad

Enligt filmen kom han till Stockholm 1884 och hade varit verksam som hovslagare sedan dess. Filmen spelades in 1931.

Om jag hittat rätt person var August 23 då han kom till Stockholm och 70 år (!) då filmen spelades in.

Han hade två döttrar. Undrar om det finns ättlingar?

Annons:
[SvenA]
1/6/10, 9:24 AM
#14

Det bör väl finnas någom ättling nen då jag inte ser och kan gå till stadsarkivet och titta så får vi hoppas att det är någon som hör av sig som vet hur det förhåller sig

Sådana här livshistorier är alltid intressamta

chrissan
1/6/10, 10:51 AM
#15

Justina dog 25/9 1911 av en propp i hjärtat (hjärtinfarkt).

Anna Justina står som ensamstående 1926. Hildur Maria gifter sig 1921 med K.H.W. Brolin enl Söder-CD. De flyttar till Vanadisroten som inte finns i rotemansarkivet än.

Men 3/2 1979 dör hon i Johannes, Stockholm, då med namnet Brehn. Det visar sig att maken hette Karl Hjalmar Wilhelm Brehn, f 17/4 1890. Jag kan inte hitta någon trolig ättling med det namnet.

[SvenA]
1/6/10, 11:00 AM
#16

Vi får fortsätta att hoppas för det finns ett rotemansarkiv på Stockholms stadsarkiv som man inte får lägga ut på nätet men det går bra att söka i det på plats på stadsarkivet

Jag har haft en väldig nytta av det på den tiden jag gick dit

Man har även alla församlingar där på microkort

så stadsarkivet är en guldgruva för stockholmsforskaren

Det är värdefullt att besöka arkivet för dess stora arkivinnehåll

Vi har även KB kungliga biblioteket i Humlegården som har väldigt stora samlingar om stockholm och övriga sverige

Upp till toppen
Annons: