Annons:
Etikett142-qvarfordt
Läst 17146 ggr
KGQvarfordt
3/3/09, 11:43 AM

Om smedsläkten Qvarfordt

Det här är första gången som jag besöker dessa sidor, men jag brukar lära mig ganska fort vad som gäller.

Är släktforskare på familjen Qvarfordt och har en ganska stor hemsida med ungefär 700 poster. Den är ännu så länge begränsad till vår släktlinje men är ganska komplett från 1580 fram till idag. Vi har även börjat att följa parallella släktlinjer och har ett stort arbete framför oss. Släktforskning tar tid. Men den som  är intresserad kan redan nu se vad vi har gjort och gå in på www.qvarfordt.info . I datorn finns nu ungefär 200 uppdateringar på individer men de är ännu inte utlagda på nätet. De ska kollas först och vi ska försöka ta bort en del dubbletter. Ha lite tålamod.

Om ni har lite tålamod så finner ni i slutändan ett ganska innehållsrikt register med en hel del biografier.

Karl Gustav Qvarfordt

Annons:
CarpetDiem
3/3/09, 1:33 PM
#1

Hej KG,

Kul att du hittade hit. Jag har ställt en fråga på Q angående Elin och Elias.

Vet du något om detta? Eller kan vi ta bort Elin? Waller är säker på att det står Elias och inte Elin.

Kan kanske KT ha fel?

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

KGQvarfordt
3/17/09, 2:38 AM
#2

Hej igen,

Thomas har bett mig skriva något om smedsläkten Qvarfordt och dess bakgrund.

Min far sa vid flera tillfällen att vi hade vallonblod i släkten. Säkert helt rätt. Han trodde att vi hade anor från Vallonien i nuvarande Belgien. Kanske även detta rätt.

Men det beror på vilka i släkten man refererar till.

Är det på på kvinnosidan eller på mansidan?

Det kan ju faktiskt vara båda.

Låt oss försöka se på fakta! Den första gång som namnet Qvarfordt finns dokumenterat i Sverige är 1627 i Finnspång. Det var en person som hette Anders Qvarfordt (det fanns många stavninga). Denne person fick i uppdrag att som det står i gamla skrifter " utfodra och logera de Geers valloner". Alltså en Qvarfordt har fått i uppdrag att ansvara för ta hand om vallonerna och se till att de fick mat och husrum.

Det säger ingenting om varifrån Anders Qvarfordt kommer.

Ett antal år tidigare så anställs två bröder, Anders och Michael/Mikkel vid Baerums Verk i Norge. Året var 1610. De anställdes som smältare vilket var ett kvalificerat smedyrke. De kan ha kommit till detta bruk med en person vid namn Seeberg. Denna historia finns dokumenterad på två sätt. Handlingar hos Baerums Verk och senare genom författaren och forskaren Yngva Hauge som 1953 gav ut en bok "Baerums Verk og historie". Boken finns i tre exemplar hos Oslo Stadsbibliotek/ Drachmanska Biblioteket..

Den Anders som finns i Finspång 1627 antas vara född omkr. 1600.

Det är knappast troligt att denna Anders född 1600 som tioåring fick anställning tillsammans med sin (enligt uppgift) tolv år yngre bror båda fick tjänst som kvalificerade smältare år 1610.

Min teori är att det finns ytterligare ett steg i vår släkthistoria som ännu inte är kartlagd. Det finns faktiskt en ganska stor släkt med namnet Qvarfordt i Norge också.

Flera samstämmiga uppgifter tyder på att släkten Qvarfordt på fädernet kommer från Sachsen-Anhalt i nuvarande Tyskland. Orten ska ha varit staden Querfurth.

Denna stad invaderades av svenska trupper 1625. På den tiden följde yrkesmän och även familjer med armeerna.

Släktforskaren Kurt G. Trädgårdh har gjort en fantastisk kartläggning av släkten Qvarfordt. Han har studerat orginalhandlingar i kyrkböcker och husförhör. Hans uppgifter har varit delvis basen för min forskning. Jag har kopierat (som släktforskare) många av hans uppgifter. Även han anser att några av Anders barn är födda i  staden Querfurth. Jag personligen tvivlar att någon som bor i ett bördigt Östergötland och har fast arbete med bra lön skulle åka tillbaka till en stad som var occuperad under 30-åriga kriget.

Slutsats som jag ser det: Det fanns en generation i Norge som sedan kom till Sverige. På den manliga sidan är släkten från Sachsen-Anhalt men inget säger att familjens män gifte sig med vallonska kvinnor. Det är till och med troligt.

Karl Gustav Qvarfordt

Denna kommentar har tagits bort.
Charlotte Palm
7/4/13, 1:04 PM
#4

Hej, har läst lite om släkten Qvarfordt´s historia pga av att min far var en Qvarfordt och jag numera är bosatt i Örebro, Närke. På Askers kyrkogår vid Odensbacken och Brevensbruk lär Michel Andersson Qvarfordt ligga begravd. Min fars mm ff ff ff.

När man/jag kikat på Örebros historia så figurerar det en Qvarfordt långt tillbaka i tiden, dvs på 12-1300 talet. Birger Jarls, andra hustru, Mechtilde af Holstein, änkedrottning av Danmarks farmor var Adelheid of Qvarfordt. Finns en Opera skriven om deras öde. Närkingarna var inte något vidare trevliga mot Adelheid´s barnbarn. hon kallades för "Den tyska häxan"

Den Qvarfordtska släkten blev sedan avrättad ca 100 år senare i slutet av 1400 talet vid Manfeldt bredvid staden Querfurt i Sachen -- Anhalt av Mathin Luthers far Hans Luder pga av att han ville åt gruvdriften vid Querfurt.

Om det nu var någon eller några Qvarfordtare som överlevde denna mass avrättning så tror jag inte att det var så lätt att komma och säga att man var en Qvarfordtare. Försök er själva att tänka er in i sittuationen. Att efter hundra år efter massavrättningen i Manfeldt och med det som hände 200 år tidigare med Mechtilde komma  tillbaka till Sverige, via Norge och Baerum Järnverk, hundra år senare i följe med Louice De Geer och säga att man var från Querfurt. Prästern i kyrkan måste ha satt sig i halsen då de skulle skriva in Qvarfordtare i kyrkböckerna. Inte så konstigt att stavingarna är like olika.

Under min uppväxt så fick jag berättat för mig om släkten Qvarfordts historia av min numera döda syster.

Är det fler Qvarfordtare som har fått den muntliga historian berättat för sig???

Tack på förhand för respons.

Mvh

Charlotte

Upp till toppen
Annons: