Annons:
Etikett08-uppland-värmland
Läst 9377 ggr
svenne
12/10/10, 4:47 PM

En sann historia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ser att Ni har en del roliga historier här. Jag ska be och få bidra med en sann historia som min farfar berättade för fyrtio år sedan och som kommer från Borgviks järnbruk i Värmland.

Smältsmederna (som använde långa vita skjortor för den extrema värmen vid smideshärden) å ena sidan och sågarbetarna å den andra sidan såg av ålder ner en aning på varandra och båda yrkesgrupperna ansåg att de stod över den andra i hierarkin på bruket, därav denna ordväxling:

Mästersmeden A M-g mötte sågarbetaren A O på vägen:
Smeden: - _Hu, va´varmt å svettigt dä´ä´ nu ä´dä´tredje gången i da´ sôm ja springer hem å byter skjorta!
_
Sågarbetaren: Ve såga har vi minsann annat å göre än å springe å byte skjorter!

Annons:
sw-s
12/10/10, 5:24 PM
#1

Se där, man ska passa sig för att skryta.

Har läst någonstans att det var vanligt att två smedskjortor ingick i mästersmedens "garderob" - en ena hade han på sig, den andra hängde på tork. Praktiskt med vattenkraften, då de kunde sköja ur skjortorna i det rinnande vattnet.

De kunde få jobba i fyra timmar, vila fyra timmar i ett labbi och sedan jobba fyra timmar igen. Innan de gick hem på lördagen, kunde de "förbada" i smedjan, bäst så för husfriden…

svenne
12/10/10, 5:49 PM
#2

"1 Jodå, så var det nog och småpojkarna brukade hälsa på i smedjan vinterid och bada i de stora hoarna där man kylde ner det varma bearbetade järnet.

Gubben till höger på bilden är farmors far så man har ju hört en hel del om arbetet i smältsmedjan.

Något som smederna var förgrymmade på var när småpojkarna smög sej in i smedjan och kissade på det glödande järnet som kom ur vällugnen.

KingZap
12/10/10, 10:37 PM
#3

Kul historia, de kunde på den tiden också :)

Det var också roligt att se bilden från Borgvik. Kan den vara  tagen i slutet på 1800-talet ?

svenne
12/11/10, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ja, bruksmentaliteten var rätt karaktäristisk på den tiden.

Bilden i #0 är faktiskt av ganska sent datum, från ca år 1920, några år innan smidet lades ner på Borgviks bruk.

Nedanstående bild visar arbetsstyrkan vid smedjan och valsverket år 1902. Borgvik var ett av de största järnbruken i Värmland på den tiden.

sw-s
12/11/10, 11:43 PM
#5

Jag vill föreslå lite helgläsning i ämnet: En bruksbokhållares minnen (Gustaf Schröder) och Gnistor från de västernorrländska järnbruken (L. A. Ledin). Många mustiga berättelser från 1800-talets arbetsliv i järnbruken. Och en hel del om livet på den begränsade fritiden, vanligen ett dygn från lördag till söndag.

Upp till toppen
Annons: