Annons:
Etikett02-dalarna-dalsland
Läst 5946 ggr
brukspatron
2/3/10, 10:02 AM

Norns Bruk - historik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Norns Bruk är ett ovnligt välbevarat järnbruk från 1600-talet. Bruket är beläget mellan Vikmanshyttan och Söderbärke, ca 10 km från Vikmanshyttan i Hedemora kommun.

Bruket skall ha anlagts 1628 av två finnar som uppförde enhytta och två hammare. Anläggningen övertogs senare av bälgmakaren och köpmannen Hans Steffens 1637. Steffens fick privilegiet en hammare och två härdar. Bruket fick en nedgångsperiod under slutet av 1600 talet, fick sedan en uppgång med familjen Söderhjelm då fanns här två stångjärnshammare och fyra härdar

Norns bruk ägdes fram till 1837 av släkterna Söderhjelm,Mannerheim och Tersmeden.

Återkommer med vidare historia

Annons:
chrissan
2/3/10, 8:51 PM
#1

Tack för presentationen från Brukspatron på Norn själv. Vi ser fram emot mer!

[SvenA]
2/4/10, 9:10 AM
#2

Vätar med spänning på nästa del

CarpetDiem
2/11/10, 1:28 PM
#3

Detta skrev jag på sidan med bilderna - innan jag kopplade att det var två inlägg med Norns Bruk.

"Upptäckte nu att jag har en släkting långt tillbaka och långt ut på en kvist på mitt släktträd som ska ha varit född där.

Olaus Agorelius, född 1676-03-28 vid Norns bruk.

Han blev sedemera adjunkt och skolmästare, troligen i Grythyttan. Han gifte sig 1703-07-07 i Ramnäs med Sophia Hoyer. Dottern till Inspektor Christian Hoyer , född i Tyskland och Catharina Fassin, dotter till Francois Fassin invandrad från Belgien och Anna Herou dotter till Serva Henrot invandrad från Belgien. Modern till Anna Herou är okänd."

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

chrissan
2/11/10, 1:37 PM
#4

Jag har ändrat rubriker så man kan se vad de olika trådarna handlar om

CarpetDiem
2/11/10, 1:41 PM
#5

Tack Chris!

Borde ha tänkt på det själv.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: