Annons:
Etikett13-smeder-i-sverige
Läst 7421 ggr
[Lynx76]
2/8/10, 3:19 PM

Klenssmed , smältarsmed?

Jag har under mitt släktforskningsarbete kommit i kontakt med olika järnbrukstermer och undrar vad en klensssmed gör, och även vad smältarsmeden sysslade med? Det var min morfars farfar och morfars morfar som hade dessa yrken.

Annons:
[SvenA]
2/8/10, 9:52 PM
#1

Smältsmed med halva ansvaret för smidet vid en härd

Jag hittade det här som är en bra sida

 Klensmed

[SvenA]
2/8/10, 9:57 PM
#2

Om klensmeder finns det en del på wikipedia

[Lynx76]
2/9/10, 5:07 PM
#3

Tack =)

Knirken1
6/26/10, 4:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag skall ge min förklaring på denna fundering:

Dvs förklaring på benämningen "klensmed" (eller klensmide)::

Utrycket kommer utfrån tyska språket liksom många andra benämningar inom järnhantering & smide.

Ordet klein betyder ju "liten/ litet" & det är precis det som en klensmed sysslar med. "Litet smide" blir översättningen rakt "över" mellan språken, och en klensmed pysslar/jobbar med att bearbeta mindre stå(allmänt kallat järn)ämnen till tex beslag på slädar, belysningsarmaturer, ljusstakar (=mycket vanligt), diverse mindre maskindetaljer såsom axeltappar, krokar. Tja! Allt i prylar av stål som innebär relativt mindre storlekar. Typiska redskap är smidesstäd, smideshammare, värmehärd såsom fältässja eller fast värmehärd samt diverse hjälpverktyg, såsom tex "nageljärn" = spiktillverkningsjärn (nagel = spik, nail på engelska). Klensmide genomförs för hand eller vid behov med hjälp av automatiska hjälphammare såsom fjäderhammare eller "luftdrivna" hammare.

Smältarsmed: => Borde innebära smeder som sysslar med "stegen innan" tex en klensmed kan komma ifråga. Dvs de yrkespersoner som jobbar vid de proceser där smidbart stål tas fram genom smältning av tackjärn och/eller skrot till nya större stålämnen vilka sedan genom olika lämpliga processer (tappning ur stålskänk i kokiller eller till strängstålämnen), slutligen görs till stålämnen av önskad storlek och sort/kvalitet. Dessa "smeder" sysslar ju egentligen ej med vad man i dagligt tal menar med "järnsmide" för de smider egenligen inte alls. Idag kan man finna denna yrkesgrupp i arbete vid elektrostålugnar och för inte så länge sedan i arbete vid "martinugnar" (på svenskt språkmaner benämnt "martäng ugn", jobba vid martängen.)

En sorts järnsmeder jobbar vid masugnar (eller förr vid mulltimmerhyttor) men något direkt smidesarbete kan/kunde man väl inte direkt säga att de sysslade med. Här finns gränsfall och undantag map smida eller bara bearbeta gjutna stålprodukter (se gärna Per Hilleströms 1700-talsmålning/ar).  

En kategori smeder som åtminstonde förr verkade inom stålbruken var "lancashire smederna", för att inte tala om föregångarna valonsmederna och tysksmederna. Dessa yrkespersoner bearbetade rel stora stålstycken (50 - 100 kg tex) i ugnar för att få ur skräp, smuts, kol och slaggprodukter så att ett mera smidbart stål skulle kunna erhållas. De bände och bröt och bankade på dessa sk smältstycken och vanligt blev att det stålstycke som ltex ancashiresmeden bökat och bearbetat på/med strax hamnade i mindre valsverksmaskinerier såsom demonsteras varje sommar av entusiaster i Karmansbo bruk på järnets dag där (nära Kolswa). Kolla på Kolswa kommuns hemsida när det händer sig, för det är verkligen unikt att kunna uppleva dylika yrkesförfaranden ännu i denna dag.     MVH / Kn1

Upp till toppen
Annons: