Annons:
Etikett08-uppland-värmland
Läst 9680 ggr
Fiffilura
1/17/10, 11:39 AM

Flink i Nyed i Värmland.

Jag har en Nils Johan Flink f. 3/2 1845 i Nyed i Värmland. Han var valsarbetare. Jag har inte kommit längre här då jag mest suttit på lokalen i Avesta… Nån som har nån besläktad Flink i sina papper? Han flyttade sen till Gunnillbo och gifte sig med en Hedda Lovisa Persson f. 1847 i Gunnillbo. De fick sonen Johan Arvid Flink som gifte sig med Klara Jäfvert. På Klaras sida har jag mkt.

Annons:
CarpetDiem
1/17/10, 1:33 PM
#1

Nils Johans föräldrar var Britta Högmark född 26 januari 1817 i Nyed (enl. hfl) och Johannes Flink Mästersven vid Lindfors. Född 4 april 1820 (enl. hfl). Ingen födelseort angiven.

Märkligt nog finns inte denna Flink-gren med på Smedskivan 2009.
Hfl i Nyed är lite rörig så jag hittar inte mer uppgifter just nu.
Behöver nog gå igenom de bättre.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

[KinaSylejmani]
1/17/10, 2:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag kollade i AD Online och här kommer födelsenotisen.

 

Fiffilura
1/17/10, 2:35 PM
#3

Åh, vad roligt! Tackar så mkt! Kan du även se vidare på Högmarkssidan?

Vad innebär det att "min" Flinkgren inte finns med? Vad står Hfl för? Är Lindfors själva bruket? Vad innebar valsarbetare?

Många frågor….

Fiffilura
1/17/10, 2:37 PM
#4

#2 Tack! Är Wetby en ort, socken…?

Inser att jag kanske borde ta tag i detta igen, det är ju så kul…. Kan man köpa fler timmar på dygnet?? Tungan ute

[KinaSylejmani]
1/17/10, 3:00 PM
#5

#4. Enligt CD-skivan "Svenska ortnamn 1999" :

"Västby (Westby)

Nyed (Karlstad kn, Värm län)

Samlad bebyggelse

Cirka 1,4 km VSV om Molkom".

Hfl är en förkortning av Husförhörslängd.

CarpetDiem
1/17/10, 3:44 PM
#6

Kina, har du hittat föräldrarna någonstans? Jag hittade dom i hfl från 1845 - men innan dess har det blivit tji. Anteckningar om sidhänvisning till g.b. (gamla boken) stämmer inte.

Jag vet att det finns en äldre bror. Tycker det är lite märkligt att inte familjen finns på Smedskivan. Flink finns där - mn inte denna.

Hittar man Johannes föräldrar så kanske det löser sig. Har iofs inte kollat i fb över Nyed 1820.

Att denna "Flink-gren" inte finns med på Smedskivan innebär att släkten inte finns representerad på den CD-skiva där många smed-o vallonättlingars släkter finns med. Denna CD-skiva är ett måste (anser jag i alla fall) om man forskar på denna yrkesgren.

Lindfors är själva bruket. Men förr byggde man upp små samhällen runt bruken vilket vi i vardagen kallar för Brukssamhälle.
Här arbetade man och bodde. Inte allt för sällan hittar man döttrar till arbetarna vid bruket som pigor hos Brukspatronen.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
[KinaSylejmani]
1/17/10, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Thomas, det enda ställe jag  hittat föräldrarna (modern) på  är hfl AI:13a (1841-1845).

Bifogar skärmdumpen här…

CarpetDiem
1/17/10, 4:11 PM
#8

OK- samma som jag.
Hittar ingestans att de är inflyttade heller. Får kika i inflyttningslängd om de inte dyker upp.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

[KinaSylejmani]
1/17/10, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

forts. av hfl. från inlägg #7.

Fiffilura
1/17/10, 4:50 PM
#10

Var kom namnet Flink ifrån? Kan det ha varit ett soldatnamn? Och kan han ha hetat nåt annat? fast å andra borde det ha stått att han tagit soldatnamnet FLink?

CarpetDiem
1/17/10, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

1846-50 AI:14b sid 225.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
1/17/10, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag har hittat Johannes. Född oäkta. Moder Pigan Kerstin Jonsdotter.
Fadern angiven som Lars Larsson från Getb….

Då undrar jag varför han heter Flink?

Nyed C:6 sid 59

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Fiffilura
1/17/10, 5:11 PM
#13

Kan pigan ha gift sig till Flink senare och då fick kanske Johannes Flink?

Riktigt spännande det här…..Skrattande

Annons:
CarpetDiem
1/17/10, 5:16 PM
#14

Faktum är att jag har hittat en smed vid namnet Lars Flink vid Råglanda i Nyed. Född 1781.
Men det finns inget som tyder på att denna Lars är far till Johannes.
Hade Lars fader hetat Lars hade jag köpt det. Men han heter Anders Flink.
Dessutom gifter sig han med en Anna Pettersdotter 1808-12.04 i Nyed.

Lars Flink,
född 1781 i Dömle nedre hammare, Nedre Ullerud, död 1833-01-23 i Råglanda, Nyed. Mästersmed. Död av lungsot.

Finns ej i Nedre Ulleruds födelsebok.
Makarna hade ett fosterbarn, Anders Andersson, född uä 1812-12-29.

Gift 1808-12-04 i Nyed med
Anna Petersdotter, född 1777, död 1839-05-04 i Råglanda, Nyed. Död av lungsot. (SM)(KÅ).

Smedskivan 2009

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Fiffilura
1/17/10, 5:41 PM
#15

Skumt…..

Vad menar du med "Hade Lars far hetat Lars….."

Så synd om det skulle ta slut här… Det är ju härifrån jag fått mitt efternamn…..

CarpetDiem
1/17/10, 7:23 PM
#16

Förr var det vanligt att barnens efternamn byggde på faderns förnamn s.k. patronymikon. Ungefär så som de fortfarande har på Island.

Ex. Lars Johansson får en son som han döper till Petter.

Då blir barnets hela namn Petter Larsson och inte Petter Johansson.

Familjer med släktnamn lägger ofta ett -son namn innan släktnamnet.

Vi kan ta ett exempel - Anders Pettersson Qvarfordt.

Anders far hette Petter i förnamn och släktnamnet är Qvarfordt (invandrad smedsläkt förresten).
Sonen döps till Anders, Faderns namn är Petter. Anders = Petters son, d.v.s. Pettersson och så lägger man in släktnamnet sist.

Döttrar hanteras på samma sättmen med den skillnaden att det blir dotter på slutet.
Ex. Hedvig Pettersdotter Qvarfordt.

Mer invecklat än så är det inte.

Om det tar slut här bestämmer du själv.Det är enklare än du tror att forska själv. Ett abonnemang på kyrkoböcker på nätet, ett bra släktforskningsprogram + tid och man får ett rus  av lycka.
Man kan säga att det blir som ett gift och man har svårt att lägga av.

Det finns en rubrik till vänster här på sidan om du vill veta mer om detta.

Självklart hjälper vi gärna till om du stöter på problem och givetvis kan säkert någon hjälpa dig vidare också.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Fiffilura
1/17/10, 7:38 PM
#17

Är det rubriken 55 dumenar? Men vad skulle du råda mig att börja nånstans? Kikade lite på lite olika skivor som finns…. Är det nåt? Eller är det genline på biblioteket? Abonemang på kyrkoiböcker, är det genline du menar då?

Men var kommer då namn som inte har -son eller -dotter i? Som Flink t.ex. Är det soldatnamn?

När slutade man med -dotter? Den här Nils Johan Flink gifte sig med en Hedda Lovisa Persson f. 1847. Medan en annan ana; Johan Harén f. 1829 i Malingsbo gifte sig med en Johanna Persdotter f. 1819 i Bisen. Vad fick kvinnorna för namn då de gifte sig? Hade de kvar sitt -dotternamn? Intressant kvinnohistoria! varför ändrades det?

Många frågor igen!

[SvenA]
1/17/10, 8:27 PM
#18

Innan namlagen kom så kunde man ta vilketnamn man ville man talade bara om för prästen attnumera så heter jag si eller så därför kan det ibland bli rörigt

Det är därför det är viktigt att följa personen hela vägen från födelse till döden

Släktforskning är bland det roligaste man kan hålla på med enligt mig för man hittar ständigt nya personer och man får kontakt med så många andra med samma intresse

Jag saknr forskningen enormt mycket nu när jag inte längre kan läsa kyrkoböckerna

CarpetDiem
1/17/10, 9:42 PM
#19

#17 Är detta något du verkligen vill syssla med rekomenderar jag dig ett abonnemang på Genline eller Arkiv Digital.
Genline är komplett men bygger mest på gamla s/v bilder.
Arkiv Digital är överlägset eftersom det är fotograferat digitalt i färg. Nackdelen är att det fattas en deli materialet. Arkiv Digital håller dock på och fotograferar för fulltochblir nog klara om något år.

Att abonnera på dessa program kostar ca. 1000,-/år. Båda företagenerbjuder kortare abonnemang om man vill testa.

För att kunna bygga upp sin släkt krävs också någon form av program som kan hantera detta. Här finns det massor av varianter.
Vanligast är Disgen, Holger och Min Släkt. Dessa programvaror kostar också en slant. Men här finns det en massa gratisvarianter också. Dessa går det att söka efter på nätet. Oftast bygger dessa på att man ligger på en publik server och att alla har tillgång till just ditt material. Detta är ju på både gott och ont.

CD-skivor är ju också bra att ha.
Sveriges Befolkning 1890 och 1900 är nästan ett måste. Här får man en hygglig information om hur hushållen såg ut då. Dock saknas fullständiga födelseuppgifter. Men oftast stämmer födelseort och årtal. Med den informationen kan man gå vidare i Genline eller Arkiv Digital.

Det finns massor av CD-material som passar vid olika tillfällen.
Exempelvis är Smedskivan nästan ett måste om man har smedsläkt.
Forskar man i/på Stockholm så finns det ett flertal CD-skivor som handlar om befolkningen i olika stadsdelar runt sekelskiftet 18.1900-talet.

Som sagt - det finns massor av material.

Denna länk är bra. Där får du tips och kan söka i ett mycket bra forum. Ett krav är att du registrerar dig.
Dessutom är det bra om man är med i DIS (Datorhjälp i släktforskningen). Just nu verkar det som om deras sajt ligger nere mendet har nog bara med tekniskt underhåll att göra. Kolla denna länk vid ett senare tillfälle så ser du vad det handlar om.

Lycka till!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Fiffilura
1/17/10, 10:03 PM
#20

Jag har beställt 20 dagars-prova-på på genline. För mig handlar det mest om det är värt det med tanke på vilken tid det tar. Och tid har jag tyvärr inte alltför mycket av.

Jag har nåt enkelt program på datorn som jag har laddat ner från nätet. Min släkt heter det. Men jag sitter ändå alltid och tittar på mitt handskrivna träd….

Jag har registrerat mig på nåt anbytarforum….

Det är förmodligen bara på mammas sida jag har smeder - tror jag. Pappa kommer från Eskilstuna och hans far var försvisso smed och allkonstnär, men inte tillhörande nåt bruk. Där finns en riktigt interssant historia som jag måste ta reda på om det är sant eller inte… På mammas sida rör sig de flesta i Bergslagen, nån enstaka neråt Värmalnd och Skaraborg.

På pappas sida har jag även hur mycket fotografier som helst - både märkta och omärkta.

Jag bugar och bockar för era svar! Jag återkommer säkert med tusen frågor Tungan ute

Annons:
CarpetDiem
1/18/10, 8:23 AM
#21

Du är alltid välkommen att ställa frågor!

Har du fotografier förknippade med Bruk så blir vi jätteglada om du vill dela med dig.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

[SvenA]
1/18/10, 8:40 AM
#22

Eskilstuna var en stor smedstad den kallas för inte smedstaden

CarpetDiem
1/18/10, 11:48 AM
#23

Britta Högmarks föräldrar var: Nils Högmark född 1777 och Britta Larsdotter född 1774 boende i Wästby.
Britta hade också några syskon.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
1/18/10, 12:10 PM
#24

Hittade Johannes i hfl Nyed AI:9 sidan 407 (1821-1825). Där står han - redan som spädbarn - med efternamnet Larsson. Detta betyder att Johannes någon gång under sin ungdom tog sig namnet Flink. Jag tror inte att han blev soldat.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
1/18/10, 12:18 PM
#25

I hfl Nyed AI:10b sid 186 (1826-1830) heter han fortfarande Johannes Larsson och modern är fortfarande ogift.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
1/18/10, 12:54 PM
#26

Nyed AI:11b sid 206 (1831-1835) händer det saker.

Här har modern gift sig med Inhyses Jonas Stjernlöf. Johannes får ett halvsyskon, Jakob född 1832. Dessutom har mannen med sig ett par barn från tidigare förhållande.
Fortfarande heter dock Johannes - Larsson i efternamn.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
1/18/10, 1:01 PM
#27

I Nyed AI:12b sid 128 (1836-1840) heter han fortfarande Larsson.
Här flyttar han dock och det finns några anteckningar under hans namn som jag inte kan tyda. Ser ut som adm - c - adm men som sagt - svårt att se. Vad det i så fall skulle betyda vet jag inte heller.

Han flyttar som sagt 1837 till Näs hammare och finns antecknad som dräng vid hammaren på Nyed AI:12b sid 384. Fortfarande med namnet Larsson.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
CarpetDiem
1/18/10, 1:13 PM
#28

AHA! Nu jädrar anamma. I hfl Nyed AI:13b (1841-1845) sid 225 finns han med som Johannes Larsson Flink. Förmodligen byter han namn i samma veva som han flyttar från Näs Hammar till Lindfors 1842.

På sidan 341 i samma hfl är han inflyttad i Lindfors och då som Johannes Flink.

Så nu vet vi bestämt att denne Johannes tar sig namnet Flink.

Jag kan inte finna några belägg att han har någon Flink i släkten utan han helt enkel tar sig namnet Flink.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Fiffilura
1/18/10, 2:26 PM
#29

Aha! Intressant. undrar varför han byter namn?? Han kanske var ovanligt flink? Flört

CarpetDiem
1/18/10, 3:13 PM
#30

Nja… Man fick ju ta sig i princip vilket namn som helst, dock inte adligt, förr.
Så egentligen behöver det inte betyda så mycket.

Eventuellt kan det vara så att han har Flink-blod i sig från moderns sida men så långt bak i tiden har inte jag gått. Det finns dock inga belägg för det av det som har kommit fram hitills.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

[SvenA]
1/18/10, 3:21 PM
#31

Vad kul att se detta

[KinaSylejmani]
1/18/10, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#27. Kan inte  adm här stå för att man är admitterad till första nattvardsgången?

Bara en tanke. Det står ju under nattvardskolumnen. Jag tyckte också det stod C vid första anblicken men kan det stå 1/10? I kolumnen för förhör verkar det stå 13?/6.

Jag lägger in en bild om det är någon annan som kan tyda och eventuellt förklara dess betydelse (om jag nu har fel tänk angående admitterad till första nattvardsgången).

 

Mark
1/18/10, 9:14 PM
#33

#32 Du har säkert alldeles rätt! adm eller admitterad betyder "tillåten att deltaga" (i nattvarden). Och datumen har du också säkert fått rätt!

CarpetDiem
1/19/10, 9:05 AM
#34

Tack Kina, detta stämmer säkert. Det som jag dock inte har stött på så ofta är att det redan i namnkolumnen står detta. Oftast står detta under anteckningar eller särskilda händelser

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
Fiffilura
1/23/10, 8:43 PM
#35

En fråga om namn på kvinnor igen.

Denna: Kopparberg, Söderbärke. husförhör. GID 152.37.51100

Högst upp: Soldaten Jan Elias Löfblad (om jag läser rätt).

Hans hustru heter Jansdotter? efter honom? Eller hette hennes far oxå Jan? Eller läser jag fel?

Fiffilura
1/23/10, 9:31 PM
#36

Fadern verkar även han heta Jan….

GID 152.27.34400

[KinaSylejmani]
1/24/10, 12:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#35.

Soldat Jan Elias Löfblads hustru hette Carin Jansdotter enligt hfl, född i [Saxe?] enl. samma hfl den 28/1-1792.

 

[KinaSylejmani]
1/24/10, 12:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#36. Det föds en Catrina 1792-01-28 (döps 1792-01-29) och förälrarna anges vara Jan Olsson och Catrina Nilsdr. i [Saxe?].

Faddrar: Eric Ersson och dess hustru Anna Andersdr, dr: Pehr Olsson, pig. Anna Olsdr, alla i [Saxe?].

Enligt Söderbärke C:7 (1788-1826).

 

skövdebonden
1/4/12, 9:37 PM
#39

Hej!

Nils Johan Flink född 1845 är min farfars far.

Alfred Flink född 1887 min farfar

Nils Alfred Henry Flink född 1912 min far

Själv heter jag Claes-Göran Flink född 1943

Fiffilura
1/8/12, 8:13 PM
#40

Fast det stämmr int emed min Nils Johan. Min Nils Johans far hette Johannes Flink och som jag förstår heter din Nils Johans far Alfred.

Upp till toppen
Annons: