Annons:
Etikett02-dalarna-dalsland
Läst 3870 ggr
beritsonja
2009-11-24 21:22

Gasmann ved Bråfalls jernhytte

En av mine aner var Hans Giliussen Gasmann, 1632?-1734, sønn av Gillius Gilliusson Gasmann/Gatzmann/Gadzmann. Hans var medeier i Bråfall jernhytte, Silvberg i Dalarna. Ca 1689 måtte han gå fra Bråfall jernhytte - han klarte ikke å oppfylle økonomisk forpliktelser. Familien flyttet til Norge hvor de holdt til ved jernverk i Eidskog, Hakadal og Egelands verk i Aust-Agder.

Jeg er interessert i alle slags opplysninger - hans opphav (tysk?) - og ellers annet.

Hilsen Berit Sonja H., Oslo

Annons:
CarpetDiem
2009-11-24 22:45
#1

Hej Berit Sonja,

Det jag har hittat är att han är gift med Kerstin.

De har 7 barn

Margareta (gift)
Kerstin
Petter
Israel
Karen
Elisabet
och Jonas

Tyvärr finns inga årtal angivna i husförhörslängden över Silvberg AI:1 bild 8. (1688-1695).
Hittar dessvärre inget mer.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

KingZap
2009-11-25 23:05
#2

Jag gissar att du redan läst det som Oddbjørn Johannessen skrivit på Anbytarforum om Gillius. Länk.

Har inte Smedskivan 6 i närheten så jag kan inte kolla om dom är med där, skall titta senare om ingen annan hinner före.

beritsonja
2009-11-26 22:23
#3

Takk for svar!

Kan det være ulike personer det er snakk om? Jeg har fått oppgitt to ektefeller for Hans Giliussen Gasmann: Cecilia (død 1686) og Anna Larsdatter (ekteskap 1687).  Gillius Gilliusson Gatzmann (hans far) var etter mine opplysnigner gift to ganger, først med en ukjent og så med Margareta Zackariasdotter.

Kan det være en sønn til Gillius, med samme navn, som var gift med Kerstin?

Jeg har også lest Oddbjørn Johannessens innlegg og fått den informasjonen jeg har via ham og andre norske slektsforskere. Akkurat nå venter jeg på to hefter Johannessen har skrevet om Gasmann-familien i Norge. Har prøvd å få tak i En bok om Silvberg av Gottfrid Hillerström, men den var dessverre ikke til utlån ved svenske biblioteker.

Kanskje er det vanskelig å grave opp mer informasjon…

KingZap
2009-11-26 23:30
#4

Det kan mycket väl vara far och son men det behövs nog en del efterforskning för att konstatera att det verkligen är så.

Boken du har letat efter finns på ett Antikvariat i Stockholm för 200 SEK.

Länk

KingZap
2009-11-29 14:04
#5

Har kollat på Smedskivan 6 nu och där hittar jag tyvärr ingen som heter Gasmann.

beritsonja
2009-11-29 15:37
#6

Takk for nyttig informasjon!

Da skal jeg sjekke antikvariatnet. En fordel å arbeide på bibliotek når man driver på med slektsforsning.

Annons:
beritsonja
2009-11-29 15:39
#7

En annen sak - finnes det bevarte jernhytter fra denne perioden i Sverige? Etter hva jeg skjønner var Gasmanns hytte av tysk type. Interessant.

Upp till toppen
Annons: