Annons:
Etikett11-östergötland
Läst 6963 ggr
CarpetDiem
2009-11-15 18:35

1631 - 1901 på Finspångs Bruk

När man släktforskar blir man ibland riktigt överraskad.
Det slog mig häromdagen att Finspångs Bruk återkom ideligen i mitt letande efter anor/släkt.

Nu blev jag lite sugen på och se hur många personer och släkter jag har bundit upp. Givetvis också vilken tidsperiod dessa varit verksamma vid bruket.

Det blev riktigt kul att se resultatet.

Den första personen jag kan knyta ihop till min släkt är Vallonen Abraham Cardon, kolare vid bruket och som dog där 1632.Visserligen har jag hittat en kvinna (Anna) som föddes vidbruket ca.1600 och sedemera gift med Henrik Bonnevier.

121 st Qvarfordt har fötts och på något sett verkat vid Finspång, Som smeder eller hustru.

Släktena är många och finns representerade på flera bruk i Sverige.

Här kommer det ett gäng namn:

Allard
Antohine
Cardon
Cochois
de Grad
Depong
Lemoine
Gauffin
Herou
Bonnevier
Noe
Köhler
Qvarfordt
Bergholtz
Faleij
Katt
Hane
Raquette
Stenbom
Palmqvist
Ramsten
Finnström
Swartling
Kumblad
Björn
Falk
Schyllberg
Skeppstedt
Staflund

+ ett gäng till.

Har ni därute något liknande fenomen där man kan följa släkten så länge vid ett och samma bruk? Berätta gärna.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
KingZap
2009-11-16 22:15
#1

Jag har noterat samma där jag tittat även om jag inte sammanställt det på samma sätt som du.

Jag har också noterat att smeder kunde följa med ägaren till andra bruk han ägde och på så sätt spred en släkt ut sig till flera bruk. Vet inte om du sett samma fenomen också?

CarpetDiem
2009-11-18 15:54
#2

Jo - absolut!

Det verkar som många brukspatroner/ägare gjorde gott intryck på smederna. Eller var det kanske tvärtom?

Ägarna var så nöjda med smederna så när det var dags att flytta "tog" man med sig det bästa som fanns.

Hur som helst - jag blev överraskad av att se så många kopplingar som det finns mellan de invandrande smederna. Från början verkar det som om det var mer regel än undantag att de gifte sig inom skrået och gärna då med folk med samma ursprung.

Sedemera blev det mer vanligt att de börja blanda sig med mer svenska smedsläkter.

Tittar man bara på vad jag har fått ihop så är det 29 familjer (det finns några till som jag inte tog upp här ovan) som har en anknytning till varandra. Jag tycker detta är otroligt.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: