Annons:
Etikett0-övrigt
Läst 1768 ggr
KingZap
2009-09-08 11:23

Önskemål om artiklar?

Jag har lite beslutsångest om vad jag skall skriva för artikel härnäst och ber er som läser forumet om hjälp genom att höra vad ni är intresserade av. Jag har två alternativ som jag funderat mycket på om jag skall skriva om, men jag är öppen för alla förslag.

Efter att jag fått lite svar på vad ni vill se så kommer jag bestämma mig för något att skriva om nu i höst.

Kommer det upp många ämnen så vore det roligt om flera tog sig an något ämne och skrev om också.

Annons:
AndersE
2009-09-09 00:57
#1

Jag är egentligen inte inne så mycket i bruksvärlden, men tyckte "Wellem De Besche" lät spännande…

chrissan
2009-09-09 13:27
#2

Jag svarade också De Besche men jag tycker bägge verkar intresanta!

[SvenA]
2009-09-10 17:59
#3

Det första vet jag inte vad det är eftersom jag bara hör em massa konstiga saker

Jag hör bara en massa bokstäver så en bättre förklaring vore bra

chrissan
2009-09-10 18:25
#4

SvenA

Två personer som spelat stor roll för de svenska järnbruken

[SvenA]
2009-09-10 22:46
#5

Tack för informationen

Men jag får inte fram att det ska vara något namn

KingZap
2009-09-10 22:51
#6

Alternativ 1 är om holländaren Willem De Besche och lite om hans kompanjonskap med Louis de Geer

Annons:
KingZap
2009-09-15 15:46
#7

Jag skall försöka ge mig på en artikel om Willem De Besche och kanske om Edske masugn därefter.

Fortsätt gärna komma med andra förslag för jag behöver något att skriva efter denna artikel också Skrattande

Knirken1
2009-09-23 23:31
#8

Båda förslag är intressanta. F.ö. Att Louis De geer betytt fantastiskt mycket för detta lands järnhantering och utveckling är väl ganska bekant för många här på denna "site".

Tydligen så var hans politiska påverkan ganska betydande också, och då även tom vad gäller möjligheter att få/ordna militär "hjälp". Bla förekom att han "påverkade" militära flottors agerande i trakterna av Öresund då han tyckte att så var påkallat. Det hade visst att göra med handel och transporter av sådant som han hade intresse i. Dvs järntransporter till havs. Studerar ibland lite om dylika "äventyr" som De geer var inblandad i, är det inte utan att man får lätt höjda ögobryn ibland, över denna smarta mans insikter, vilja och förmågor.

G. F. Göransson och utvecklandet av bessemermetoden är ju också intressant som sagt var. Idén var väl inte hans men han fick metoden att fungera bättre än vad uppfinnaren själv gjorde. (Lyckades uppfinnaren ens över huvud taget?) Påminner väl om andra liknande historier, det med. MVH / Kn1

CarpetDiem
2009-09-27 23:57
#9

Willem de Beche och de Geer är mycket spännande. Det handlar ju trots allt om  pionjärer inom järnbruket.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
2009-09-28 00:03
#10

Jag har ju skrivit lite om Louis de Geer tidigare där jag snuddar vid samarbetet mellan de Geer och bröderna de Beche. Men det finns säkert massor att skriva.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: