Annons:
Etikett02-dalarna-dalsland
Läst 6144 ggr
Tom-B
2009-07-16 01:31

Gränsjö

Gränsjö ligger halvannan mil syd Hedemora.

Gränsjö omnämns första gången 1552.

Idag tycks byn/gården benämnas Grense.

Ett bruk tycks ha funnits strax so om Grense. Uppgick så småningom i Prästhyttan. 1700-talet?

Någon som vet mer. Varför har det ändrat namn, och när.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
KingZap
2009-07-17 15:44
#1

Jag vet egentligen inget om denna hytta så jag fick söka lite på nätet och hittade den här historiebeskrivningen som kanske är lite av det du frågar efter. Hammarbackens hembygdsförening

KingZap
2009-07-17 15:55
#2

Titta också under fliken "Foto" längst ut till höger på hemsidan så finns det några bilder från Gränshyttan också.

Tom-B
2009-07-31 17:34
#3

Nej, Gränshyttan och "mitt" Gränsjö är inte samma ställe. Mitt Gränsjö ligger i Hedemora socken, söder om Hedemora och benämns idag Gränse.

Har hittat lite historia om Gränsjö, som jag redovisar i nästa inlägg. Men jag påpekar att de uppgifterna än så länge är preliminära.

Det som är lite intressant och "allmängods" för förmodligen många småhyttor är hur Prästhyttan tillskansade sig hemmansägarnas skog.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Tom-B
2009-07-31 17:37
#4

Lite om Gränsjö (preliminära uppgifter). Speciellt intressant är Prästhyttans agerande. Och så skedde nog med många hemman.

Gränsjö är beläget halvannan mil sydväst om Hedemora, alldeles intill Västmanlandsgränsen.

Det har tydligtvis varit en ganska stor, i huvudsak, skogsfastighet

Byn heter idag Gränse, och har under en period stavats Gräntse.

Byn har tidigare bestått av 4, och upp till 7 olika hemman. Här fanns också en hytta.

Hyttan rustades omkring 1631 (lite osäker på årtalet), och då kan man dra den slutsatsen att den måste ha funnits åtminstone 200 år tidigare, d v s 1400-talet, och det är inte heller orimligt antaga att bygden var bebyggd redan på 1200-talet.

Tlll att börja med så var hemmanen i huvudsak beroende av att ta virke ur skogen, som sedan kolades och användes i hyttan. Järnet har troligtvis kommit från Norbergstrakten. Hemmansägarna var alltså i huvudsak s k Bergsmän, men hade väl lite jord uppodlad runt hemmanet för att skaffa föda till sig själv och en ko och en häst. Bergsmännen använde nog först hyttan växelvis i turordning, för att så småningom bilda någon typ av samfällighet för hyttan.

Emellertid behövde de också dryga ut sina inkomster med att sälja sitt kol till bruken i Prästhyttan och Nås. I varje fall Prästhyttan gjorde sedan så, att de genom leveransavtal band upp Hemmansägarna, att endast leverera sitt kol till Prästhyttan. Sedan lät de bli att köpa kolet, vilket gjorde att Hemmansägaren kom på ekonomiskt obestånd, så då kunde Prästhyttan överta stället till en billig penning.

På något sätt kommer jag osökt att tänka på det berömda Baggböleriet, där man på likartat sätt, och genom spriten, köpte skogsfastigheter för en spottstyver.

Ovanstående är än så länge bara preliminära uppgifter, men det kan i alla fall ge en fingervisning om hur det gick till tidigare. Och detta gällde säkert på flera ställen än Gränsjö.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Bergsmansbygd
2011-10-05 17:28
#5

Gränsjö i Hedemora Kommun omnämns i skrift 1492.

I hyttskattelängden 1539

Tom-B
2011-10-06 19:15
#6

Tack för det, Bergsmansbygd!

Var får jag tag i Hyttskattelängden 1539?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Bjornen
2011-10-17 08:10
#7

Hela landet indelades i område som tvingade koltransporterna till vissa bruk och hyttor. Genom denna karellbildning kunde kolpriserna hållas nere. Det var vanligt att man tog ut förskott för leveranser av kol eller andra transporter. Ibland kunde det inträffa vintrar som omöjliggjorde transporter och skulden ökade bara.

Upp till toppen
Annons: