Annons:
Etikett02-dalarna-dalsland
Läst 3796 ggr
AndersE
2009-06-27 00:56

Furudals bruk

Furudals bruk (fyra mil norr om Rättvik) fyller 300 år i år - 2009. Verksamheten flyttades visserligen till Ljusne under slutet av 1800-talet men många byggnader från brukstiden finns kvar och idag finns där en turistanläggning med flera muséer:

  • landsbygdsmuseet
  • Ore textilkammare
  • Norska Veteranmuseet

Firande hela sommaren. Läs mer!

En del om brukets historia finns här!

En bok ges också ut om bruket.

Annons:
KingZap
2009-07-01 15:14
#1

Det är roligt att det finns eldsjälar som vårdar vårat arv i form av bruksmiljöer och annat. Verkar vara ett välbevarat bruk som skulle vara kul att besöka.

Boken verkar också intressant, åtminstone det kapitel som fanns på hemsidan för läsning. Undrar vad resten av boken innehåller, någon som har den och kan berätta?

Själv har jag ingen släkt som har varit verksam där (vad jag vet).

AndersE
2009-07-03 02:01
#2

Jag vet inte alls hur det ser ut på Furudal, men om man är bruksintresserad kan jag tänka mig att bruksmiljön är intressant även om det inte är "rätt bruk".

Själv är jag mycket inne på att hitta olika sätt att presentera det jag hittar i min forskning. Där är bl.a. bilder ett ovärderligt komplement till alla torra fakta man lagrar. För mig är besök i äldre miljöer mycket en jakt på bilder - inre och sådana man tar med kamera.

chrissan
2009-12-14 23:55
#3

Vilken otur! Jag har äntligen tagit tag i min dalasläkt och hittat att jag härstammar från hammarsmeder på Furudals bruk. Det skulle varit kul att ha åkt dit på firandet i somras.

KingZap
2009-12-16 14:35
#4

#3 Det skulle vara roligt om någon som var där kunde berätta hur det var och kanske lägga med några bilder från evenemanget.

Sedan är jag intresserad av innehållet i den bok som finns till försäljning på hemsidan mer än första kapitlet som finns tillgänglig redan och hur många sidor har boken? Någon som köpt den?

[SvenA]
2010-01-05 22:27
#5

#3 Vilken släkt är det

Upp till toppen
Annons: