Annons:
Etikett12-brukspatroner-ägare
Läst 5952 ggr
KingZap
5/11/09, 7:05 PM

Tord Magnusson - Disponent vid Sandvikens Jernverk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tord Magnuson född i Grythyttan, Örebro Län, 25 november 1851, död i Sandviken 3 mars 1929.

Hustru var Elisabet Göransson, dotter till Göran Fredrik Göransson och Anders Henrik Göranssons syster.

Tord köpte 1913 det gamla bruket i Högbo förmodligen för att rädda det från skövling (enligt hans hustru Elisabet Göransson). Familjen flyttade dit 1920 och han bodde där fram till sin dör 1929.

Studier

Mediko-filos. Kandidat i Uppsala 1873, utexaminerad från Teknologiska institutets avdelning för bergvetenskap 1875.

Yrkesbana

Sedan han avslutat sina studier blev han 1875 hyttingenjör vid Åry masugn. Efter två år kom han till Sandviken och har sedan dess haft sin verksamhet där.

Åren 1878-84 tjänstgjorde han som chefsingenjör för tråddrageriet, de närmast efterföljande åren var han chefsingenjör för hyttor och stålverk och 1894 blev han disponentassistent.

Vid Anders Henrik Göranssons död 1910 tog han över som disponent och verkställande direktör i Sandvikens Jernverk (nuvarande Sandvik), och 1917 efterträder han Wilhelm Sebart som styrelseordförande. Han avgick 1920 från disponent och koncernchef titeln till Karl Fredrik Göransson som efter Tords död 1929 också övertar posten som styrelseordförande

Andra uppdrag

  • 1907-10 representerade han Gävleborgs Län i riksdagens första kammare
  • Under åren 1887-1918 tillhörde Tord, Gävleborgs Läns Landsting och under, 1916-18, var han ordförande.
  • Fullmäktig i Järnkontoret och för sina utmärkta förtjänster om den svenska järnhanteringen mottog han 1921 Järnkontorets stora guldmedalj.
  • Ledamot av patentlagstiftningskommitén 1908-22
  • Ordförande i skolstyrelsen för sjätte dövstumsundervisningsdistriktet, 1908-23.
  • Ordförande i handelskammaren i Gävle, 1911-
  • Inspektör för Falu bergskola, 1913-

Författare till

Iaktagelser vid världsutställningen i Chicago (1893)

Brikettering och rostning av pulverformiga järnmalmer (i Jernkontorets annaler, 1902)

Källor

Dödsannons och minnesartikel ur Arbetarbladet 4 mars 1929.

Nordisk familjebok , Uggleupplagan (1925).

Annons:
KingZap
5/11/09, 7:09 PM
#1

Det jag skrivit ovan kan verka som det är stulet från wikipedia men det är faktiskt så att jag skrev samma information där förutom tidningsurklippet. Därför har jag inte angett wikipedia som källa.

Jag fick nyligen ett infall och köpte ett par gamla gefle-tidningar (Arbetarbladet) från 1929 där artikeln om Tord var införd.

CarpetDiem
5/14/09, 11:28 PM
#2

Himla intressant! Bra gjort. Å visst är det kul med gamla tidningar?
Jobbade som målare en tid och hade äran att få totalrenovera ett gammalt hus på Frejgatan i Stockholm. Där hittade vi tidningar som första lager innan de första tapeterna hängdes upp. Man kunde gå en hel dag och läsa gamla nyheter och annonser som man idag har himla roligt åt.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

KingZap
9/4/09, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Var på Sandviks bruksmäss på konferens och tog ett kort på porträttet av Tord som hänger där på väggen. Blev inte så bra med mobilkameran, får ta med mig en riktig kamera vid ett annat tillfälle.

torsbo
9/27/09, 12:34 AM
#4

Det kan väl ha sitt intresse att veta att ovanstående Tord Magnuson och hans hustru Elisabeth Göransson hade en son, Gunnar Fredrik Magnuson, f 1884 3/11 i Högbo, X, civilingenjör med inriktning på massaindustrin, som i sin tur gifte sig Sigrid Westerberg.

I detta gifte fick de sonen Lennart, f 1910 26/1 i Hanebo, X, civilingenjör, gift med Gerda Klemming.

Dessa makar fick 1941 7/4 en son, Tord, direktör, men kanske mest känd för sitt gifte med HKH prinssessan Christina.

CarpetDiem
9/28/09, 12:58 PM
#5

Det var väl det jag tyckte… Namnet klingade väldigt bekant.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: