Annons:
Etikett12-brukspatroner-ägare
Läst 4458 ggr
torsbo
5/11/09, 11:18 PM

Bergsingenjörer och bergsskoleingenjörer

Vill man veta biografiska data om gamla bergsingenjörer,  vilket var en titel som endast de som gått på Bergssektionen på KTH var berättigade att kalla sig, så kan man oftast slå upp dem i Indebetou-Hylander: Svenska Teknologföreningen 1861-1936. Boken innehåller biografier och fotografier i mängd, och finns nog på större bibliotek och på arkiven.

För bergsingenjörer före 1861 kan man leta i "Bergshögskolans elever under dess första 100-årsperiod", av den flitige Govert Indebetou (1919).

Bergsskoleingenjör var man om man gått på Bergsskolan i Filipstad eller Falu Bergsskola, vilket var en lägre och mer praktisk utbildning.

För Filipstad finns en bra matrikel, "Bergsskolans i Filipstad elever 1830-1930 (1931)", sammanställd av Govert Indebetou, som alltså senare var med om att sammanställa verket om Teknologföreningen.

Om Falu Bergsskola finns ett moderna verk, av E. Börje Bergsman, som jag inte minns titeln på.

Annons:
KingZap
5/13/09, 8:11 PM
#1

Bra information, det kan möjligen vara användbart för mig då jag gissar att några ur min släkt kan läst till bergsingenjör. Tack för tipset!

CarpetDiem
5/14/09, 11:11 PM
#2

Undrar om man kan fjärrlåna från något bibliotek?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

AndersE
6/8/09, 9:53 PM
#3

#0 Det gavs ut massor av sådana här "praktverk" under 30-talet. Böcker om människor av vissa yrken, eller kända personer inom vissa län, politiker, föreningsmänniskor och mycket annat. Ibland kan man fynda sådana på antikvariat (inkl nätdito) eller på någon sajt, typ Tradera.

#2 Det kan man alldeles säkert. Brukar kosta någon tia.

torsbo
6/9/09, 1:10 AM
#4

För dagen finns det tre ex på www.antikvariat.net billigast 200 kr, dyrast 500kr (ungefär).

chrissan
6/9/09, 10:20 AM
#5

Hittar man sådana här böcker, matriklar etc på loppis ska man köpa dem. Man vet aldrig när man får användning för dem!

Upp till toppen
Annons: