Annons:
Etikett12-brukspatroner-ägare
Läst 2991 ggr
IngvorJ
2009-05-03 00:31

Köparna av bruk tog med sig personal?

Kan några skapa lite ljus över det faktum att ägare tog med sig egen personal till ett nyköpt bruk. Hur brukade detta gå till? Tog man folk från den stad man kom  ifrån eller runt från bruk i närheten dit man kom?

T ex Henrik Lohe köper Åkers Styckebruk 1640 . 1641 omnämns Hans Hempel för första gången (hitintills) i Sverige som arbetade där. Henrik Lohe kom från Jever . Är då troligen Hans Hempel från däromkring eller skaffade man personal långväga ifrån?

Annons:
CarpetDiem
2009-05-03 13:27
#1

Detta är bara en gissning från min sida men det skulle kunna vara så här i detta fall.
Henrik Lohe och Hans Hempel kommer från samma stad och det kan ju vara så att Lohe hade en verksamhet där och Hempel varit anställd och gjort ett himla bra jobb.

När sen Lohe flyttar till Sverige tar han med sig det bästa från hemstaden och i detta fall Hempel. Men som sagt - detta är vad jag tror.

I vilket fall som helst - en riktigt intressant iaktagelse från din sida Ingvor. Det är värt att följa upp.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

IngvorJ
2009-05-04 02:45
#2

Kan någon säga något om olika bergbruk runt 1600-talet runt Jewer i Tyskland där Hans Hempel kunnat arbeta?

CarpetDiem
2009-05-04 11:54
#3

Detta kallar jag en utmaning i världsklass! Vi jobbar med bruk i Sverige och nu utmanas vi av Ingvor att hitta bruk i Tyskland!

Visa nu vad vi går för kära Medarbetare och alla andra på sajten, så vi kan ge Ingvor ett svar!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

IngvorJ
2009-05-04 20:54
#4

haha…kanske någon vet en bra sajt om tyska bruk på 1600-talet, då!

Upp till toppen
Annons: