Annons:
Etikett07-småland-södermanland
Läst 3059 ggr
IngvorJ
2009-04-24 17:19

Vänort+släktforskning=sant?

Jag kom "across" två Hempel namn, när jag fick tillträde till ett släktträd på nätet (som dock innehöll en hel del fel på Hempelsidan så jag är inte säker på detta heller..) som slutade sina liv i "Kronoberg, Lancashire, England". 1. Johan Christophersson Hempel född 4 juli 1720 Byarum sn Osbo ? län Död 18 mars 1792 Kronoberg Lancashire, England 2.Peter Christopher Salomonsson Hempel född 3 juni 1760 Hälleberga sn Uppvidinge Kron. län. Död 29 nov 1762 "Kronoberg, Lancashire, England.

 Jag funderade på detta ändå.Om det fanns NÅGON koppling genom något annat.

Hittade till slut att Växjö är "twin town" med Lancaster .(Huseby ligger söder om Växjö) Började funderade på varför man väljer vissa städer som twin towns, om det är ett historiskt band eller bara en slump. Växjös twin Town i Tyskland är Schwerin, där bor det mängder av Hempel, 40.000 träffar på Google, medan t ex en större stad som Lubeck bara har 20.000 träffar. Växjös norska twin town är Ringerike med en stor koppargruva från 1675… Är det några andra som finner kopplingar släktforskning/vänort? Eller ser jag bara något jag vill se?

Annons:
KingZap
2009-04-26 09:43
#1

Det var en intressant teori som jag inte tänkt på tidigare och det kanske kan ligga något i det. Kanske de hade mer utbyte mellan vänorterna förr än de har idag.

Hoppas någon annan har mer att berätta för det skulle vara kul att få reda på lite hur det förhåller sig.

chrissan
2009-04-26 11:37
#2

På 50-talet var det mycket utbyte, åtminstone med de nordiska vänorterna. Man fick lära sig om dem i skolan och det kom lärare etc därifrån. Även kommunalt var det aktiviteter.

IngvorJ
2009-04-28 15:55
#3

Svar från Växjö kommun:

Att just Lancaster och Schwerin har blivit Växjös vänorter är lite av en tillfällighet.

Schwerin: Kommunfullmäktiges presidium fick 1994 i uppdrag att i samråd med kommunstyrelsen föreslå lämpliga vänorter i Tyskland, Storbritannien och Frankrike. Lidköpings kommun hade kontakter i Schwerin och via dem fick Växjö kontakt med denna tyska stad. Schwerin tyckte att Växjö verkade vara en mycket intressant samarbetspartner och efter diverse besök och kontakter mellan de båda städerna upprättades ett vänortsavtal 1997.

Lancaster: Dåvarande ordförande i kommunfullmäktige, Åke Eriksson, var på semester i bl.a. Lancaster och gick då där in i kommunhuset för att lämna lite informationsbroschyrer om Växjö. Hans motsvarighet, borgmästaren, var på plats och tog emot honom och blev stormförtjust i Växjö och eftersom han dessutom var en stor beundrare av Christina Nilsson tyckte han att ett samarbete städerna emellan borde inledas. Och så blev det, vänortsavtal skrevs 1996.

Jaha så föll den teorin..

Upp till toppen
Annons: