Annons:
Etikett08-uppland-värmland
Läst 3015 ggr
svenne
4/15/09, 8:57 PM

Yrkesbeteckningar på ett bruk

Borgvik var ett av de större järnbruken i Värmland under 1800-talets senare hälft. Stångjärnssmide kom igång på 1600-talet och kvarnrörelse fanns redan i slutet av 1300-talet. Denna ägdes då av katolska kyrkan och löd under dekinadömet i Skara.

Någon ägarlängd eller historik går jag inte in närmare på nu, men efter några struliga ägarförhållanden med konkurshot köpte kammarherre Carl August Sköldebrand Borgviks bruk år 1839. Bruket utveckades under Sköldebrands ledning till et mönsterbruk, flera verksamheter kom till och vid förra sekelskiftet, då Borgvik ägdes av Sköldebrands måg, friherre C.G.R Cederström fanns följande verksamheter vid bruket:

-Lanchashiresmedja
-Hytta
-Masugn
-Valsverk
-Gjuteri
-Manufaktursmide
-Bessemerverk
-Sågverk
-Snickerifabrik
-Träsliperi
-Jordbruk
-Skogsbruk
-Trädgårdsmästeri
-Kvarn
-Mejeri
-Hamn
-Båtfrakt
-Handelsbod

Alla verksamheter var helt underställda bruket och bolaget.

Jag har under en tid registrerat en massa poster i
Namn åt de döda 1901-1946 och "under resans gång", så att säga,har jag roat mej med att notera yrkesbeteckningar på bruksfolket jag har hittat i församlingsböckerna åren 1900-1920 och det blir några olika titlar, och detta är bara yrkesbeteckningar som hör till personer med direkt anknytning till brukets verksamhet.

Ganska kul titlar, en del, se bif. PDF-fil.

Annons:
Bjornen
4/16/09, 10:10 AM
#1

Genom brukens försorg så kunde man kringgå olika lagar exempelvis Konventikelplakatet och Handel utanför städerna.

svenne
4/16/09, 11:27 AM
#2

En sak som är ganska rolig i sammanhanget är att bruket och dess ledning länge, ( i det här fallet) fram till 1921 hade patronatsrätt, "Ius patronatus", alltså beslutsrätt om vilken präst som skulle tillsättas.

Bjornen
4/16/09, 12:41 PM
#3

All rösträtt var ju förr efter förmögenhet och ju förmögnare man var desto större röstetal. Om bruket var tillräckligt stort så ägde de majoriteten och kunde bestämma själva. Det gällde ju också prästval. När det var uppenbart att en bestämde så var det ju ingen ide med ett riktigt prästval utan man frågade patron istället som oftast använde brukets rösträtt.

CarpetDiem
4/16/09, 4:46 PM
#4

Jag undrar om folk idag känner till det ni tar upp. Ex. Patronatsrätt, röstetal etc.?
Livet vid bruken var med andra ord en liten stat i staten där de skötte sig mer eller mindre själva. Har jag förstått detta rätt?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: