Annons:
Etikett85-bilder
Läst 4367 ggr
CarpetDiem
2009-04-24 12:53

Vem är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska vi se hur många det är som kan lista ut vem det här är. Jag vet - men vet ni?

Detta blir en liten tävling där första pris är äran att ha vunnit.

Den som klarar av både namn, titel, historia + lite info om familjens ursprung lär ligga bra till.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
Cheyenne
2009-04-24 13:55
#1

Ska man svara i ett PM till dig eller direkt i tråden?

CarpetDiem
2009-04-24 14:05
#2

Här tycker jag blir alldeles utmärkt. Så får vi se om någon har rätt och om andra kan komplettera.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Cheyenne
2009-04-24 18:47
#3

Jag gissar:

Majoren och BruksdisponentenHofors bruk i Gävleborg. Även Riddare av Vasaorden. Nämligen Gustaf (Gösta) Arvid Lilliehöök. Född 18 mars 1829 i Göteborg, död 22 mars 1922, begraven i Uppsala. Gift med Gunilla Wærn, vars morfar (tror jag) Mathias Wærn (1725-88) var brukspatron och ägde Högen samt halva av Billingsfors bruk i Dalsland.

Gösta Lilliehöök själv var son till major Fredrik Gustaf Lilliehöök och friherrinnan Augusta Fredrika Charlotta Johanna von Nolcken.

CarpetDiem
2009-04-25 01:28
#4

Bra gissat Cheyenne -men dessvärre fel.

Lilliehöök - har du denna gren också i ditt släktträd?
Jag har det…

Men hur som helst - jag är imponerad av din slutsats! Du har konstaterat att mannen har fått Vasaordern.

Mycket bra så!

(ledsen har inte sett detta tidigare - kom just in genom dörren)

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Cheyenne
2009-04-25 01:36
#5

Jag gick på tre saker;

Det första jag noterade var att han har ett ordenskors på fotografiet. Först trodde jag att det eventuellt var Nordstjärneorden eller Svärdsorden men en jämförelse visade att det måste vara Vasaorden.

Därefter förutsatte jag att han natrurligtvist hade med järnbruk att göra och varför inte då brukspatron eller bruksdisponent.

Sedan har jag sen tidigare noterat att du har Lilliehöök i din släktgren, dock inte ovan nämnda Gustaf (Gösta) Arvid Lilliehöök, men han stämde så väl in annars med Vasaorden och titeln Bruksdisponent att jag slog till med en chansning på honom i alla fall.

Du får komma med en ledtråd…! Flört

CarpetDiem
2009-04-25 02:00
#6

Du har helt rätt i att han har med bruk att göra. Så långt är det rätt.

Nu ska jag göra dig lite besviken - han ingår inte i mitt släktträd, i alla fall har jag inte hittat några kopplingar än.

Bruket däremot låg i ett landskap som kryllade av bruk.

Tidsperioden är i det närmaste identisk med ditt svar ovan.

Jag är imponerad av dina slutledningsmetoder…

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
svenne
2009-04-25 12:38
#7

Kan vi få ytterligare någon liten ledtråd?Glad

CarpetDiem
2009-04-25 12:48
#8

Östergötland- räcker det?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Cheyenne
2009-04-27 10:06
#9

Går det att få en ledtråd till?

CarpetDiem
2009-04-27 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nja - det kan ni väl få. Bruket han representerade ligger vid Ågelsjön.

En sak till som representerar bruket. Nu borde ni greja det Flört

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Cheyenne
2009-04-27 21:35
#11

Oj, då vart det föööör lätt Flört

Fotografiet förställer Gunnar Ekelund.

Cheyenne
2009-04-27 21:37
#12

Tillägg; Brukspatron på Hults bruk

CarpetDiem
2009-04-27 22:37
#13

Impad!

Var det yxan?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
Cheyenne
2009-04-27 22:42
#14

Näää, Google; Järnbruk + Ågelsjön = Hults bruk = Ekelund Skäms

Wikipedia:

"1818 köptes bruket av grosshandlare Magnus Lorentz Ekelund i Norrköping som drev bruket vidare. Yxtillverkning verkar ha startat på 1850-talet men då endast för det egna behovet. Under 1860-talet uppfördes arbetarbostäder i två våningar med namn som "Sion", "Betlehem", "Jerusalem" och "Rom". På 1880-talet har man börjat tillverka yxor i större skala. Yxorna från Hults bruk exporterades då till hela världen, bland annat Sydamerika och Australien.

1886 övertogs Hults bruk av dennes sonson Gunnar Ekelund. Han är främst ihågkommen för att ha låtit bygga herrgården 1899-1900 med Isak Gustaf Clason som arkitekt för det då svindlande beloppet av minst 300 000 kronor. Bruket bestod inte bara av tillverkning, utan där fanns också jord- och skogsbruk. 1911 inrättades ett avelscentrum för nötboskap av ayrshireras. Det har funnits ett mejeri, barnen fick gå i bruksskolan, och allting som behövdes kunde köpas i brukshandeln. Brukspatron Ekelund hade stor makt."

Sen fanns där fotot av Gunnar Ekelund så saken var därmed biff! Oskyldig

CarpetDiem
2009-04-27 22:53
#15

Duktigt!

Det blev kanske för lätt. Ska se om jag kan hitta nåt mer.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: