Annons:
Etikett13-smeder-i-sverige
Läst 6460 ggr
AndersE
2009-04-06 19:03

Spiksmide

En underbar film om spik- och oxskosmide. Min farmors farsom var gårdssmed har smidde säkert några oxskor i sina dagar. Väldigt fint att se filmen:

Annons:
Sofiae
2009-04-06 20:30
#1

En fantastisk film. Tack för att du delade med dej.

Min morfars mormors morfar var smed, han hette Olof Göthberg, och levde på 1700-talet.

Knirken1
2009-07-11 16:52
#2

Verkligen intressant "filmsnutt". Tur att det överhuvudtaget filmats så vi "nytillkomna" kan få se lite hur det en gång gick till, att tillverka dylika ting. Dylikt riktigt hantverk förekommer väl knappast i detta land numera. I alla fall inte yrkesmässigt, utan numera mestadels som lite av hobby, som tex för min egen del (järnsmide).

På Youtube kan man finna filmsnuttar från, som det verkar somliga utveclingsländer där man faktiskt på liknande hantverksmässiga sätt åtminstånde smider "järn", och då således inte bara för skojs skull (dvs som hobby). Som hobbysmed kikar man ju lite extra på detaljerna så som tex upplägget med det lite speciella smidesstädet med "avskrotet", placerat på städet (dvs avhuggardonet). Direkt efter avskrotet finns "hålet" med en viss diameter (går säkert att byta snabbt vid behov). Med detta upplägg kan man förstå varför det går betydligt trögare för en annan att göra spik, även om det går. 

Som "diverse smidesamatör" har man ju städet bortöver någonstans, Härden "där den är". Löst "nageljärn" (handhållet stålstycke med genpmgående hål i) som ligger löst på städet (& ofta hamnar galet. dvs bredvid runda hålet i städet= fel.) Denna film visar ju hur det skall se ut för lite "sprutt & kvalitet" på det hela. MVH/ Kn1

AndersE
2009-07-11 20:04
#3

#2 Kul!

Jo, även om de här filmerna visar ett hantverk så syns det ju ändå att såväl metod som arbetsplats är tillpassade för att möjliggöra en effektiv produktion.

Så tänker man ju inte riktigt då man gör det som hobby.

AndersE
2009-08-24 00:14
#4

Här är också en film som tål att ses om!

[SvenA]
2010-01-05 18:39
#5

Det var en egen yrkeskår bland smederma som höll på med spiksmidet

De kunde tillverka flera hundra spikar på en arbetsdag

Upp till toppen
Annons: