Annons:
Etikett0-övrigt
Läst 2003 ggr
Sofiae
2009-03-25 16:59

Lanscashiremetoden

Det var ju revlutionerande när Lanscashiremetoden började användas i Sverige, kan nån förklara skillnaden på den och metoderna man använde tidigare?

Jag har hört att järnet blev så mycket bättre.

Annons:
CarpetDiem
2009-03-26 00:12
#1

Hej!

Jag har precis lagt upp en artikel om Lancashireprocess.

Sedan tidigare finns det en artikel om den metod som vallonerna använde. Den artikeln hittar du här.

Hoppas att du får lite svar på dina frågor. Självklart finns det andra metoder också att framställa järn. Hur det går/gick till kommer säkert att dyka upp som en ny artikel.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Sofiae
2009-03-26 00:24
#2

Tack, skall bli intressant att läsa!

Jag och min svägerska håller nämligen på med en bok om bl a Loviseholms Järnbruk i Dalsland. Är det OK om vi använder något av det du skrivit?

CarpetDiem
2009-03-26 00:44
#3

Absolut!

Vore himla kul om ni kunde lämna ifrån er lite information om Loviseholm. Låt alla få "tjyvkika"lite i er bok…

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Sofiae
2009-03-26 12:43
#4

#3 Tack!  Jag har läst båda artiklarna nu, matnyttigt för mej.

Jag lovar att lägga ut vad vi får fram från Loviseholms Bruk så smånigom. Vi skall få titta i originalhandligar från (jag tror) 1700-talet. Spännande. De finns bevarade hos ättlingar till den siste som drev kvarnen och sågen där.

Vi hörs

CarpetDiem
2009-03-26 13:01
#5

Jättekul!

Vi ser verkligen fram emot detta. Alltid roligare att få ta del av eget material än bara det som redan finns… (ska jag säga)

Lycka till med ert letande!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: