Annons:
Etikett14-sök-smed-vallonrötter
Läst 6531 ggr
CarpetDiem
3/26/09, 8:57 PM

Eggsmeden Anders Falk från Östergötland

Anders är född omkring 1720 någonstans i Östergötland. Han tar sig till Bro (AB)  och gifter sig med Ingrid Kajsa Lexander någon gång runt 1750.

Anders står som eggsmed vilket innebär, med stor sannolikhet att han smidde vapen, typ värjor och knivar.

Denna Anders ursprung söker jag nu - igen.
Jag tror det är 5:e gången.

Anders dör 1806-03-19 i Bro.

I db i Bro GID 2282.13.8900 kan man läsa följande:" f.r. i juni 1720 i Östergöthland.
Hitkommen för långlig tid tillbaka. Mycket berömd i sin tid för godt eggasmide. Nu mer af sig kommen njöt han fattighet. Har dock flera gifta barn"

Falk heter ju en massa duktiga smeder i trakterna runt Vättern och södre Östergötland.
Jag har försökt att leta men upptäkte att det var som att leta efter en nål i en höstack.

Finns det någon läsare här på Järnbruk som kan hjälpa mig.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
[ulle2]
3/31/09, 2:25 AM
#1

Falktorpet finns i Ringarum. I Kisa ligger Falklyckan och Falksholm hittas i Horn.  Men husförhören börjar ju inte förrän runt 1775 och då är ju den eftersökte smeden i Bro.

I Kisa skriver man flyttningslängder redan 1737 men där kanske du  har letat?

Hustrun tycks vara född 1726 i Håbo enligt Bro husförhör 1777-1793 sidan 86. Har du letat vigseln i Håbo och Bro?

Är Lexander också en smedsläkt? Verksam var i så fall?

CarpetDiem
3/31/09, 9:38 AM
#2

Hej Ulle,

Jag har försökt att skumma av en hel del ställen i Östergötland för att kunna spåra denna Anders Falk. Men lite som du säger, Det finns inte så mycket att leta i vid denna tid.
Det som har framkommit i kyrkoböcker i Bro (AB) så har denn Anders Varit en väldigt omtyckt man på orten. Visserligen dog han utfattig men fick trots detta en bra begravning.

Vad det gäller Lexander så har jag inte den blekaste om hur namnet har tillkommit.
Ingrid Kajsas far hette Isak Lexander och han var mönsterskrivare.
Modern hette Catharina Nibblér.

Isaks far hette däremot Daniel Danielsson så det finns ingen logik i varför Anders eller hans far heter Lexander.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

[ulle2]
3/31/09, 3:58 PM
#3

Har nu googlat lite och ser en uppgift att hustrun ska varit född i Håtuna och det är möjligt att det står så i husförhöret.

Ser att det är ganska många som letat efter Anders Falks upphov.

På Ancestry tror jag det stod att han föddes i Of, Östergötland. Det finns en församling som heter Å.  Kanske man skulle leta där? Om nu inte Of är en preposition förstås.

Tar väl en titt i Å senare så får vi se om det leder till nåt.

CarpetDiem
3/31/09, 4:08 PM
#4

Du Ulle,

Jag tror att det kan vara jag som är pappa till mycket av det som ligger ute på nätet. Jag tror att det är 5:e gången nu.

Iofs känner jag inte igen detta som du har hittat på Ancestry - med Of ???

Däremot har jag vid ett par tillfällen skickat upp min forskning på Ancestry.

Tack för att du tar dig tid!

Varma hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Cheyenne
3/31/09, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

I dödboken för Bro fs och år 1799 står det utryckligen att Ingrid Lexander var född 1726 i Håtuna. Se FI:1, 1761-1840

CarpetDiem
3/31/09, 5:53 PM
#6

#5 Jo - jag håller med. Men det är inte ljusår mellan Håbo och Håtuna och felskrivningar har gjorts förr.
Men jag upptäckte en annan sak som nog har gått mig förbi, eller rättare sagt jag har missat det helt. Och det är det faktum att de bodde i Sveden. Ett ställe som massor av folk på min mammas sida har bott. Festligt. Själv bor jag inte alls så långt från dessa ställen som kommer upp. Ex. har jag ett 100-tal meter till Lejondalssjön.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
Cheyenne
3/31/09, 6:00 PM
#7

#6 Vad härligt när cirkeln sluts. Lite mäktigt så där. Du trampar på samma jord.

Cheyenne
3/31/09, 6:14 PM
#8

Thomas, på din hemsida uppges ju ingrid Caijsa Lexander och syskon, vara födda i Håtuna….!?

CarpetDiem
3/31/09, 6:28 PM
#9

Va??

Är det sant?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
3/31/09, 6:33 PM
#10

Jo jäklars !

Det stämmer. Hur galet som helst. Tack snälla för att du gjorde mig uppmärksam på detta.

Har bläddrat som hastigast bland födda i Håtuna men det saknas en massa sidor. 1725 verkar det bara finnas en sida av. Så där går jag bet.

Hittade dock Gretha nu. Hon verkar vara född direkt efter Ingrid. Henne saknade jag årtal på, och gör det fortfarande. Men det kanske man kan fixa .

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Cheyenne
3/31/09, 6:54 PM
#11

Ja, jag började också att kika i födelselängden för Håtuna, volymen som innehåller födda 1705-1757, men det var en massa glapp. Sen såg jag att det stod på SVAR "I dopboken finns, på grund av defekter i volymen, stora luckor." *grrr*

Då började jag kika i hfl som finns på SVAR med start 1733 men den förstår jag mig inte på i ärlighetens namn.

[ulle2]
3/31/09, 7:38 PM
#12

Jag sökte efter Anders Falk född 1720 på scangen.se och fick då upp från Of, Östergötland.

http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=700111145972&lds=1®ion=17

CarpetDiem
3/31/09, 7:57 PM
#13

#12 Bra jobb - men innehåller fel…
Inget märkvärdigt iofs. Men min ana på morfars sida - Maria Christina hette Falk när hon gifte sig. Och inte Andersson.

Jag tror att betydelsen av Of är den engelska för "från".

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
Cheyenne
3/31/09, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 Men Anders Falks och Ingrid Lexanders första dotter föddes åtminstonde i Bro den 16 augusti 1755 och fick namnet Maria Christina. Redan då var far familjen bosatta vid Lejondal i Bro fs.

(CI:1½, 1730-1759)

chrissan
4/1/09, 12:16 AM
#15

Andersson kan det stå så i Family Search eftersom den lagts in av en amerikan som tror att alla måste ha patronymikon och dessutom tror felaktigt att det ska vara -son i slutet av det. Finns massor av exempel på det. Det är alltså tillagt efteråt av släktforskaren

CarpetDiem
4/1/09, 12:28 AM
#16

Förstod att det var nåt sånt. Jag har lagt ut en del men det var för länge sen.
Det är s**t att jag inte fixar denna Anders Falk. Jag har lagt ner massor av timmar + att jag har haft duktig hjälp också lagt ner massor av timmar.

Det är för …

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

[ulle2]
4/1/09, 12:53 AM
#17

Nu har jag i alla fall kikat i Å och hittar ingen tänkbar kandidat där.

I Motala finns Anders Andersson Falk född 1702 och död 4 maj 1780 bosatt på Nytorpet. (C:4 sid 505). Husförhören börjar 1779 så det så det är lite svårt att följa honom bakåt. Han är också i yngsta laget för att ha en son född 1720, men felskrivna årtal har jag sett förr. Kollade födelseboken runt 1720 och där fanns inte den eftersökte.

Än ger vi väl inte upp eller hur?

chrissan
4/1/09, 12:56 AM
#18

Jag ger mig den på att han är av Motalasläkten Falk, kända smeder, som ofta heter Anders. Men kyrkböckerna för denna tid lämnar mycket övrigt att önska i Motala - det fattas en hel del personer som  jag vet att de fanns när det gäller min egen forskning.

Har du kollat Västra Ny och Vinnerstad (som var den stora församlingen, Motala var annex)

[ulle2]
4/1/09, 12:59 AM
#19

Nej, att det var annex hade jag inte kläm på!Skäms

chrissan
4/1/09, 1:10 AM
#20

Jo, Motala var bara några gårdar tills kanalbygget och verkstaden kom. Det var större som ort långt tillbaka, men föll i sömn kan man säga. Prästen bodde i Vinnerstad och även en hel del av smederna och mjölnarna som gjorde platsen känd (stad först 1882 tror jag)

Annons:
CarpetDiem
4/1/09, 2:20 AM
#21

Tjejer - ni är för hyggliga Flört

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
4/3/09, 1:25 AM
#22

Chris,

Jag tror att du har rätt. Flera har gjort mig uppmärksam på att det fanns en hel del Falk runt Motala och ner mot Gränna /Jönköping.

Känner du till om någon av denna släkt var vapensmed? (eggsmed)

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

chrissan
4/3/09, 6:22 AM
#23

Jag tror det, de var olika sorts smeder under lång tid. Det kan finnas mer i Motala Hembygdsförenings skrifter eller liknande

Cheyenne
4/7/09, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

För att återgå till Ingrid Caisa Lexander och de osäkra uppgifterna avseende hennes födelsefs.

Håtuna, hfl (AI:1, fol. 4, 1733-1747) under Kvarnnibble finner man Isaac Lexander med hustru Carharina samt döttrarna Lena, Ingrid Caisa och Gretha.

I nästa hfl (AI:2, fol. 48, 1749-1754) återfinns Issac Lexander och hustru Catharina Nibbler men nu med helt andra barn i hushållet. Se bifogat klipp. Vart Ingrid Caisa och hennes två systrar tog vägen framgår inte av hfl och varför finns de senare barnen inte med i den första hfl? Åtminstonde två av de är tillräckligt gamla för det.

chrissan
4/7/09, 9:54 AM
#25

Jag vet inte om du sett denna sida, det är en scannad version av "Släkten Falk" av Eric Bergqvist. Där finns östgötasläkten Falk inklusive den i Motala.

Boken om släkten Falk

CarpetDiem
4/7/09, 1:35 PM
#26

Nope! Hade jag inte sett. Kollar genast!

Tack!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

chrissan
4/7/09, 1:59 PM
#27

Kolla också länkarna längst upp på den sidan, de går till familjeträd som verkar givande

Annons:
CarpetDiem
4/7/09, 2:48 PM
#28

Chris,

Nu har jag mailat och hoppas att jag får besked. Tyvärr så vet jag för lite om denna Anders Falk. Det finns ingen födelseförsamling, inte ens ett datum för hans födsel.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

chrissan
4/7/09, 2:54 PM
#29

Det verkar som de flesta Falk finns i det materialet. Se t ex Carl Falk född i Veta 1738, kan han ha en bror? Som inte nödvändigtvis heter Falk i födelseboken?

CarpetDiem
4/7/09, 3:36 PM
#30

Det verkar långsökt, men inte omöjligt. Anders var ju född 1720 så det diffar 18 år. Halvbror kanske.
Jag ska kolla runt - problemet nu är att jag inte har koderna till Genline här på jobbet - eller rättare sagt, inställningarna försvann när jag rensade datorn.

Kommer du ihåg mitt jagande efter fadern till Ida Hermelina, född på Kungs Husby?
Med lite tur så kanske jag har fått hjälp att spåra honom. Dock inte den vanliga vägen - där fanns det inga uppgifter att hämta, utan en helt annan väg.

Får jag napp så kommer jag att skriva om det - jag lovar!

/Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
4/9/09, 1:34 PM
#31

Nu har jag fått svar på min fråga angående Anders Falk av den som ansvarar för för hemsidan där östgötagrenen Falk redovisas.

Tyvärr gav det ingenting utan jag står på noll igen.

Tack ändå för tipset!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Cheyenne
4/9/09, 1:40 PM
#32

I Bro hfl (AI:1, fol 87, 1757-1763) uppges Anders Falk vara 37 år vid hfl utgång år 1763, dvs född omkring 1726.

CarpetDiem
4/9/09, 2:52 PM
#33

AHA! Tack - den notisen har jag missat. Har förlitat mig till det som har stått i db.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

AndersE
8/24/09, 12:38 AM
#34

Ännu en gåta som står obesvarad?

Annons:
Upp till toppen
Annons: