Annons:
Etikett08-uppland-värmland
Läst 7125 ggr
CarpetDiem
2009-03-08 23:13

Bennebols Bruk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bruket grundades som vallonbruk på 1680-talet och var i drift till 1884 då det lades ner. Bennebol var ett masugnsbruk under Hargs bruk där det i Bennebol producerade tackjärnet förädlades. Malmen kom bland annat från Dannemora gruvor.

Den nuvarande masugnen byggdes ca 1737 och dess övre del byggdes om 1856-1857 under ledning av direktör Ernst Westman vid Jernkontorets metallurgiska stat. Det är även Westman som konstruerat rostugnen, vilken uppfördes 1877.

Källa: Wikipedia 2009-03-08
Bild: Riggwelter på Wikipedia

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
Bybo
2010-04-05 19:49
#1

Oooh, där har jag varit två ggr bara, trots närheten :/

Första gången jag besökte detta lilla Bruk, var jag kanske 10 år, och blev alldeles försälskad, och sa - Här ska/vill jag bo när jag blir stor *ler* Vägen dit var magisk, då man åkte igenom en uråldig skog. Vet inte om skogen är kvar, men ska få nån att köra mig dit igen ( har tyvärr inget körkort)

Pling!

Bybo
2010-04-05 20:09
#2

BENNEBOLS BRUK

I Bennebols masugn tillverkades tackjärn 1683-1884. Det var tillgången till orörd skog, fallet i Rörsjöån mellan Rörsjön och Norrsjön samt goda vattenvägar som lockade riksamiral Stenbock att bygga en masugn i Bennebol.

Sverige var en stormakt efter 30-åriga kriget. Svenskar styrde i Finland och behärskade de baltiska områdena och i norra Tyskland fanns svenska områden. Landet fick Post och Riksbank. Handeln blomstrade.
De förnämsta exportprodukterna var järn, koppar och tjära. Riksamiral Stenbock som ägde Hargs Bruk såg sig om efter en skogsgård med tillgång till vattenkraft och med bra sjövägar till Dannemora och Harg. Han köpte Bennebol och anhöll hos Bergskollegiet om att få anlägga en masugn.
1681 murades den första masugnen upp. Bygget leddes av Erich Christiansson och till sin hjälp hade han karlar från trakten. Byggstenarna hämtade man från ett stenbrott vid Norrsjön. Masugnen togs i bruk 1683 och man framställde under 200 år ungefär 400 ton tackjärn årligen. Ugnen var i drift enbart under de 3-4 månader som vårfloden i Rörsjöån varade.
Malmen kom i slädforor från Dannemora, 30 malmforor om dagen var inte ovanligt vintertid. På sommaren kördes tackjärnet med häst och vagn till Vällnoren, där det lastades på båtar för att sjövägen nå Harg.
Den masugn som finns i Bennebol idag byggdes på 1850-talet då järnhanteringen blomstrade och Bennebols bruk fick de flesta av sina nuvarande ekonomibyggnader och bostadshus. Bruket försörjde då drygt trehundra personer: skogshuggare, kolare, bruksarbetare, masmästare, bokhållare, kvinnor och barn.
När den småskaliga järnhanteringen inte längre var lönsam lades många av de mindre järnbruken i Uppland ner - för Bennebols del 1885. I slutet av 1800-talet och fram till 1950 fick arbetarna i Bennebol sin försörjning från skogen.

Bennebols ägare
Namn-och ortsforskarna tror att Bennebol på medeltiden kan ha ägts av en man vid namn Benedickt, därav namnet Benne. Bol är ett uppländskt namn för hemman eller gård. Den första kända ägaren till Bennebol är Görel Fadersdotter Sparre, en av Skandinaviens rikaste kvinnor. Hon ägde gården och de stora skogarna 1562-1602, då den drogs in till kronan. Hon tänkte nämligen testamentera allt hon ägde till danske kungen! 1629 fick skotten Johan Forbes Bennebol i ersättning för de lån han gett kronan. Forbes dotter sålde den 1676 till riksamiral Stenbock, som införlivade den med Hargs bruk. 1683 övergick Hargs bruk och Bennebol till släkten Oxenstierna genom gifte. Oxenstiernas ägde Harg och Bennebol i hundra år, 1873 övergick den genom arv till släkten Beck-Friis som alltjämt äger bruken.

Kulturmiljö av riksintresse
Idag är Bennebols bruk klassat som kulturmiljö av riksintresse. Med pengar från Riksantikvarieämbetet har masugn, rostugn, klensmedja och en arbetarbostad från 1700-talet restaurerats, magasin och ladugårdar har fått nya tak.
Länsantikvarien och Upplandsstiftelsen planerar också för att återställa bruksdammen, som idag är i det närmaste igenvuxen, i sitt ursprungliga skick med en rejäl vattenspegel.
Bennebols masugn är Upplands enda bevarade. På privat initiativ ordnas varje sommar guidade turer i bruksmiljön. I magasinet har Gunnar Wärdig byggt en modell av bruket. Genom den får man god insikt i hur arbetet vid masugnen en gång gick till.

Inger Ärlemalm

Skrifter om Bennebols bruk

  1. Bennebols Bruk

  2. Brukets Folk

  3. Bennebolsminnen

  4. Bennebols Masugn

  5. Ramsor och lekar från Bennebol och Harg

  6. Bennebolsmat med kåserier från bruket och många recept.

Häftet Bennebols Bruk finns även på engelska och tyska

[SvenA]
2010-04-08 10:26
#3

Tack för denna information

Bybo
2010-04-08 18:09
#4

Var så god :)) Men, det är ju inte jag som skrivit det, men tänkte att det var lite intressant.

Jag tänkte ta och skriva lite om Hargs bruk, och börja med Järnboden. Hoppas att jag lägger in det rätt, och om det är okej att skriva…

Ha det fint / pia

[SvenA]
2010-04-08 18:28
#5

Visst är det ok att skriva bara källorna kommer med som du har gjort här ovan

Jag är bara glad om det är flera som skriver här på forumet det är till för er besökare i första hand

Om du vill skriva artiklar till förstasidan går även det att fixa till det är bara att säga till så ordnar jag det åt dig

Bybo
2010-04-08 19:06
#6

#5 Okej, tack Glad

Hm…har liksom egna anteckningar om Bruket coh Järnboden, som jag skrivit från olika källor, och ur minnet… Är det ok att skriva lite med egna ord?

Kanske jag skriver en artikel, när jag väl får fram mina foton. Ska fundera lite. Är inte så bra på att formulera mig, tror jag

Annons:
[SvenA]
2010-04-09 10:22
#7

Det du har skrivit hitintills är et inget fel på i alla fall

Att skriva en artikel här på forumet är lika lätt som att skriva ett inlägg

Skillnaden är i princip bara att man lägger det somen artikel när man startar en debatt och hoppas på att man har träffat rätt och att andra gärna läser det man skrivit och gärna kommer med synpunkter på detta

Bybo
2010-04-09 19:03
#8

#7 Aha, tack. Ska se om jag vågar ge mig på det då Glad

Upp till toppen
Annons: