Annons:
Etikett10-västmanland-ångermanland
Läst 4610 ggr
CarpetDiem
2009-03-08 18:35

Jönsarbo bruk

Jönsarbo omnämns för första gången i hammarskattelängden 1539 som Jonsaraboda. Den första hammarsmedjan i Jönsarbo anlades på 1540-talet, och ska ha legat öster om Hedströmmen. Denna ödelades 1571, men på 1690-talet byggdes en ny hammare på västra sidan om ån i Valbricka. Även denna ödelades år 1625, och ersattes då av en ny följande år. 1628 tillkom ytterligare en hammare som byggdes på platsen för den ursprungliga på Hedströmmens östra sida. En av dessa hamrar nedlades under 1700-talets första hälft. Ägare till bruket var vid mitten av 1700-talet familjen Schönström. Sedermera ägdes Jönsarbo av bl.a. familjen Oxenstierna. År 1849 bestod Jönsarbo bruk av en hammarsmedja med 2 härdar om 1333 1/3 skeppund stångjärnsmide. Tillbruket hörde, förutom underlydande hemman, även såg och kvarn. År 1861 förvärvades Jönsarbo bruk av bruksägaren C J Ohlson, varpå bruksdriften helt nedlades.

Kvar efter bruket finns främst herrgården, byggd på 1690-talet av en okänd byggherre. Byggnaden av timmer i karolinsk stil med grå locklistpanel var ursprungligen faluröd med bara timmerväggar. En äldre herrgård ska tidigare ha legat på platsen från vilken resterna efter en stor källare finns kvar. Till herrgården hör även en visthusbod med vällingklocka. Lämningar efter hammarsmedjan och kvarnen finns också.

Omkring 500 meter norr om Jönsarbo ligger ytterligare ett gammalt järnbruk, Bernshammar.

Hämtad från Wikipedia 2009-03-08

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
[SvenA]
2009-03-08 21:19
#1

Det ägdes under en tid av Fredrik Angerstein som var gift med Elisabet Tersmeden

CarpetDiem
2009-03-08 21:30
#2

Hej Sven

Jag läste det i din artikel om Jönsarbo bruk. Det verkar som om Wikipedia har missat det.

Kan du dra dig till minnes när Fredrik ägde bruket?
Minns inte om det fanns med i artikeln.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

[SvenA]
2009-03-09 06:28
#3

Nej jag kommer inte i håg det men om man tittar i Ny Svensk Släktbok 1906 bör det så där och jag kan ju som bekant inte titta själv nunera

CarpetDiem
2009-03-09 08:21
#4

Hej Sven!

Jag har inte själv tillgång till Släktboken så vi låter frågan vara öppen.

Ha en bra dag

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: