Annons:
Etikett11-östergötland
Läst 7155 ggr
CarpetDiem
3/7/09, 10:38 PM

Finspångs Bruk

I släkten De Geers ägo

På uppdrag av Louis De Geer, sökte Willem de Besche att med De Geer såsom förlagsman få av svenska kronan arrendera Finspång med dess bruk och underliggande län, och affären skulle i början drivas i De Besches namn. Därpå följde ett kungligt brev daterat 16 juli 1618, vari ovannämnda gods överläts till De Besche såsom pant för en De Geers fordran hos kronan. Sedan De Geer blivit svensk medborgare och adelsman, köpte han 1641 hela Finspångs gods, som då bestod av 79 1/2 hemman, jämte 5 1/2 hemman i Dannemora bergslag. De Geer gjorde Finspång till centrum för den svenska vapenindustrin. Det innehades sedermera av hans ättlingar till 1856, då godset såldes till dåvarande förvaltaren därstädes, Carl Ekman, sedermera brukspatron nästan ända fram till sin död 1903.

Ekman utvidgade rörelsen

Ekman förvärvade 1857 även Stens bruk och anlade under det 1860 en masugn vid Graversfors, då Finspångsbrukets masugnar inte räckte till för kanontillverkningen, men på 1870-talet fick Finspång en konkurrent i Bofors bruk, som 1873 inledde sin kanontillverkning och det närmaste fyra decennierna kämpade de båda bruken och deras företagsombildningar om att få vapenbeställningarna, till svenska försvaret, men även till utlandet. Exempelvis 1874 tillverkade Finspångs bruk kanoner för de svenska, danska, ryska, holländska och egyptiska regeringarnas räkning. Övergången från tackjärnskanoner till stålkanoner under andra hälften av 1800-talet gjorde att nyinvesteringar behövdes göras.

Källa: Wikipedia 2009-03-07

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
CarpetDiem
3/8/09, 1:59 PM
#1

Hej!

Har lite svårt att tyda några av namnen på de som arbetade vid brukskontoret 1892-96.

Kan någon hjälpa mig? Finns på GID: 238.2.15200

Tack!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Waller
3/9/09, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej Thomas!

Jag har ju inte genline så GID-nr fungerar inte så bra, men jag antar att det är AI:47 Risinge s 849 (1891-96) som du är intresserad av? Brukskontoret, Finspång. Lägger in en bild från Arkiv Digital, jag tror det ska kunna gå att läsa ganska bra där.

Mvh

B-M

CarpetDiem
3/9/09, 1:12 PM
#3

Jo , jag kan nog läsa det mesta i Genline men AD är klart mycket bättre. Men nu är det så att jag kanske var lite luddig i mitt inlägg.

Står det uppifrån och ner:

Rydvall
Ekholm
????
Hellerstedt
DuR???
Dahlgren
Moore?
Ekström
Eriksson
Birath

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Waller
3/9/09, 8:30 PM
#4

Hej!

Det 3:e efternamnet är ev Qvedlinburg? eller är det ett Z först?  Det 5:e namnet, du Ries (du Rietz kanske med annan stavning). Moore står det mycket riktigt också. I övrigt som du har skrivit här ovan…

CarpetDiem
3/9/09, 9:22 PM
#5

Tack för hjälpen

Intressant med du Rietz. Släkten har jag i min egen forskning.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: