Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

0 ÖVRIGT 00.1 BRUKEN I FINLAND 00.2 BRUKEN I SVERIGE 01 Blekinge & Bohuslän 02 Dalarna & Dalsland 03 Gästrikland & Halland 04 Hälsingland & Härjedalen 05 Jämtland & Medelpad 06 Norrbotten & Närke 07 Småland & Södermanland 08 Uppland & Värmland 09 Västerbotten & Västergötland 10 Västmanland & Ångermanland 11 Östergötland 12 BRUKSPATRONER, ÄGARE 13 SMEDER I SVERIGE 14 SÖK SMED & VALLONRÖTTER 14.1 Schager/Skager/Schauger 14.2 Qvarfordt 14.3 Hilpher-Hülpher 14.4 Gropp 14.5 Angerstein 15 ANTAVLOR 16 TYSKAR VID BRUKEN 17 VALLONER VID BRUKEN 18 GRUVOR 20 Hjälp med klurig text 30 Yrken vid bruken 55 HJÄLPMEDEL FÖR SLÄKTFORSKNING 80 OCH VAD ÄR DETTA? 85 BILDER Dagens skratt EFTERLYSNING Klotterplank Sajtstatistik
14.1 Schager/Skager/Schauger

Vem har sett Sven Schager f 1782

2009-02-24 13:13 #0 av: chrissan

Jag har tappat bort en Schager, Sven född 1782-05-20 i Skoga Knipphammare, Svennevad (T), senast sedd i Östra Eneby, dit han flyttar 1811 enligt utflyttade Norrköping. Han är son till mästerhammarsmed, senare urmakare Cornelius Schager som vid denna tid bor i Östra Eneby. När Cornelius dör 1831 står Sven upptagen bland arvingarna, dock med det mystiska namnet "Svendon Carald".

Jag har letat länge efter honom - är det någon som sett en misstänkt lik person?

Anmäl
2009-02-24 13:17 #1 av: chrissan

Hans syster, född 1796 i Hellestad, har det härliga namnet Ammarina Sardinia. Hon flyttar till Stockholm, kanske brodern också reser dit. han var från 1978 bodgosse hon handelsman Boberg i Norrköping. Kanske Sven också ville ha ett häftigare namn?

Anmäl
2009-02-24 13:19 #2 av: CarpetDiem

Visserligen känner jag mig som en väldigt gammal person ibland.

Med något fysiskt möte med Sven har jag inte haft Skrattande
Har många förgreningar i Östra Eneby. Ska kolla!

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Anmäl
2009-02-24 13:31 #3 av: chrissan

Fel av mig, det är 1814, när modern Eva Catharina Renberg avlider som han finns med i bouppteckningen! Fadern dog medellös, med denna anteckning i dödboken:

I fattigstugan. f i Christianstad (!) 1750 Har varit smed och snäll i klensmide. Bodde på Skagersand på Ringstad äg - gift 2g med Ramborg Elisabeth Skager med hvilken han icke kunde lefva sams. Och emedan hon, som hade penningar ej ville understödja honom, måste församlingen bevilja honom ? i fattigstugan, där han inflyttade d 24 jan 1829. Hans stuga fälldes och penningarna toges till fattigkassan. Han begrofs ?

Födelseorten är fel, det ska vara Skatelöv. Han gick från högt aktad mästersmed till byurmakare till utfattig under sin livstid. Det inföll en lågkonjunktur för smederna i slutet av 1700-talet och många blev arbetslösa.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.