Annons:
Etikett141-schager-skager-schauger
Läst 2105 ggr
chrissan
2/24/09, 1:13 PM

Vem har sett Sven Schager f 1782

Jag har tappat bort en Schager, Sven född 1782-05-20 i Skoga Knipphammare, Svennevad (T), senast sedd i Östra Eneby, dit han flyttar 1811 enligt utflyttade Norrköping. Han är son till mästerhammarsmed, senare urmakare Cornelius Schager som vid denna tid bor i Östra Eneby. När Cornelius dör 1831 står Sven upptagen bland arvingarna, dock med det mystiska namnet "Svendon Carald".

Jag har letat länge efter honom - är det någon som sett en misstänkt lik person?

Annons:
chrissan
2/24/09, 1:17 PM
#1

Hans syster, född 1796 i Hellestad, har det härliga namnet Ammarina Sardinia. Hon flyttar till Stockholm, kanske brodern också reser dit. han var från 1978 bodgosse hon handelsman Boberg i Norrköping. Kanske Sven också ville ha ett häftigare namn?

CarpetDiem
2/24/09, 1:19 PM
#2

Visserligen känner jag mig som en väldigt gammal person ibland.

Med något fysiskt möte med Sven har jag inte haft Skrattande
Har många förgreningar i Östra Eneby. Ska kolla!

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

chrissan
2/24/09, 1:31 PM
#3

Fel av mig, det är 1814, när modern Eva Catharina Renberg avlider som han finns med i bouppteckningen! Fadern dog medellös, med denna anteckning i dödboken:

I fattigstugan. f i Christianstad (!) 1750 Har varit smed och snäll i klensmide. Bodde på Skagersand på Ringstad äg - gift 2g med Ramborg Elisabeth Skager med hvilken han icke kunde lefva sams. Och emedan hon, som hade penningar ej ville understödja honom, måste församlingen bevilja honom ? i fattigstugan, där han inflyttade d 24 jan 1829. Hans stuga fälldes och penningarna toges till fattigkassan. Han begrofs ?

Födelseorten är fel, det ska vara Skatelöv. Han gick från högt aktad mästersmed till byurmakare till utfattig under sin livstid. Det inföll en lågkonjunktur för smederna i slutet av 1700-talet och många blev arbetslösa.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: