Annons:
Etikett06-norrbotten-närke
Läst 4799 ggr
CarpetDiem
2009-02-19 17:57

Norrbotten & Närke, lustig fördelning...

Om man tittar till ytan så är Norrbotten så pass många gånger större än lilla Närke och borde ha haft klart fler bruk än de sju jag har hittat:

  • Alters bruk
  • Avafors
  • Kengis bruk
  • Melderstein
  • Rosfors bruk
  • Selets bruk
  • Svanstein

I Närke har jag hittat arton:

  • Aspa bruk
  • Axbergshammars bruk
  • Brevens bruk
  • Gammelbo
  • Garphyttan
  • Haddebo
  • Hasselfors
  • Klunkhyttan
  • Kårberg
  • Laxå
  • Mullhyttan
  • Röfors
  • Rönneshytta
  • Skogaholm
  • Skyllberg
  • Svartå
  • Villingsberg
  • Ölsboda

I Närke tror jag mig veta att det kan fattas någon eller några eftersom jag har forskat rätt mycket där på jakt efter egna rötter.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
Tordmulen-11
2009-02-24 15:15
#1

Jag kan på rak arm lägga till Luleå Jernverk i Karlsvik utanför Luleå, som var i drift från början av 1900-talet tills det strök med i 20-talskrisen.

(Däremot undrar jag om inte Kårberg och Skyllberg i Närke är samma bruk).

chrissan
2009-02-24 16:41
#2

Lerbäcks socken ur Beskrifning öfver Örebro Län:

Bland gårdar och verk äro: Wisboda, nära Tisarns vestra hörn, 1 mantal frälse med betydliga egor, utom underliggande hemmansdelar, såg och qvarn; skall ha varit stort jernverk med hyttor och Osmundssmide, från 1544, men återfinnes ej i 1558 och 1625 års förteckningar; det synes åtminstone tidtals ha varit kronans, men kom i början af 1700-talet i enskildtas händer, sedermera till den från Skottland inkomna ätten Robsahm, under hvars tid den första i Sverige anlagda stålugn för flameld här inrättades af bergsrådet Rinman. Från 1809 till 1822 egdes det af slägten Burenstam, som flyttade smidet till Skyllberg och Dohnaforss; gården har derpå tillhört en Robson, men eges nu af ett bolag. -- Westra Å, har haft masugn. -- Stenkumla, i nordvest nära kyrkan, 1/2 m. krono, kyrkoherdeboställe. -- Skyllberg, i vester, 1/2 m. skatte, 1/2 krono; och Skyllbergs jernbruk, med 3 härdar, 3 hamrar, 1432 skeppund stångjernssmide af köpe-tackjern samt med utskeppning på Stockholm. Båda tillhöra Burenstamska slägten. -- Rökulla eller Lund, 1 m. skatte, tillhör en Janson. -- Sydvestligare ligga en del af Wena kobolt- grufvor (se nedf.) -- Svaldre masugn, i öster, och Emme, ännu östligare. -- Sandbacken, i söder, koppar- och koboltverk, med grufva och hytta, tidtals begagnade; dessutom räck- och kniphammare. -- Damms och Trehörnings masugnar, långt i söder, tillhöra Godgårds bruk i Linköpings län, likasom -- Mariedamm, 1/8 m. frälse, med underlydande 4 3/4 frälse och 3/16 krono; samt den närbelägna jerngrufvan Wilhelms-grufvan. -- Isåsa, 1/9 skatte, med silfvermalms-anledningar. -- Dessutom åtskilliga räck-hammars- anläggningar.

Mizzi
2009-06-22 22:05
#3

Är född och uppvuxen i Laxå men bor sedan 18 år i Degerfors, borde inte Degerfors järnverk vara med ??

Waller
2009-06-24 16:31
#4

Gryts bruk i Bo socken (T)!

KimE
2010-03-15 10:34
#5

Strömsund som sedan ersattes av Avafors pga vattenbrist

Det fanns ett myrblästerverk i Orrbyn Hasafosen som ägdes av bönder.

Upp till toppen
Annons: