Annons:
Etikett002-bruken-i-sverige
Läst 11021 ggr
CarpetDiem
2/15/09, 8:38 PM

Var hittar jag Järnbruket?

Här är det tänkt att man ställer frågor på bruk som man inte vet var dom finns. Förhoppningsvis så kan vi hitta det.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
leja
2/24/09, 6:27 PM
#1

Har en  uppgift på Storbron i Fellingsbro socken. Var det ett bruk eller mindre ställe ?

Vad ska man ha som signatur tro?

CarpetDiem
2/24/09, 9:04 PM
#2

Storbo Bruk var ett bruk i Fellingsbro. Saknar faktiskt uppgifter om det men det bör ha varit ett hammarbruk (dock inte 100% säker).

Hittar en av mina gamla släktingar vid bruket.

Kristian Qvarfordt, född 1753-11-11 vid Vedevågs Bruk.
Mästersven vid Åby Bruk och Storbo Bruk där han dog 1785-01-23 i en ålder av endast 31 år.
Efterlämnar frun, Anna Lukasdotter Rell samt två barn, Peter f.1782 samt Kristian f. 1783.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

leja
2/24/09, 10:22 PM
#3

Då var min Jonas Hempling där innan. Han dör 1749. Hans son Jacob Hempling blir organist i Lindesbergs kyrka.

Så jag har inget födelseår och ingen smedssläkt. Bara en smed.

Vad ska man ha som signatur tro?

torsbo
2/24/09, 10:28 PM
#4

Man kan väl också få nämna Föreningen för Smedsläktforskning, som tillsammans med Vallonättlingarna nyligen har startat en Brukswiki på http://www.vallon.se/wiki/  där man så småningom ska kunna hitta basfakta om de flesta bruken, när de startade och upphörde etc.

Tom-B
2/25/09, 10:52 AM
#5

Jag ställde en fråga på "Många järnbruk i Dalarna", men den hör nog hit, så jag flyttar hit den.

På 1600- och 1700-talen var mina anfäder Bergsmän och bönder på en gård som heter Gränsjö i Hedemora socken. Gränsjö omnämns redan 1552 med någon typ av bergshantering, förmodligen hytta. Men jag har på omvägar hört att det skall ha funnits ett antal mindre gruvor i trakten. Gränsjö införlivades någon gång på 1700talet med Prästhyttan.

På Lantmäteriets moderna kartor kan man återfinna namnet Gränsjö sv om Hedemora och sjön Gränsen. Men jag kan inte se att där finns varken bebyggelse eller väg idag.

Någon som vet något mera?

Jag fick ett svar från Bjornen, så jag kopierar mitt nya inlägg här också:

Att Gränsjö omnämns/startade 1552 har jag också uppgift om. Men det är en andrahandsuppgift. Var hittar man Primärkällan?

Och är det en gruva eller hytta på gården?

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

chrissan
2/25/09, 11:19 AM
#6

Gränsjö nämns i Harmens Register 1552, riksarkivets register över bruksprivilegier mm. Finns där i ett antal volymer. Bruken före 1800 finns med, ett elektroniskt register av Ulf Berggren finns på Smedsrötter

Annons:
chrissan
2/25/09, 11:25 AM
#7

Titta på kartorna i Lantmäteriets historiska kartor här

Välj avancerad sökning, lantmäteristyrelsens arkiv, Hedemora och sedan Gränsjö nr 1. Där finns i alla fall gamla lkartor som den med lokal kännedom kan tyda.

Tom-B
2/25/09, 11:38 AM
#8

Tack Chrissan. Då har jag lite kvällsjobb!Skrattande

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

chrissan
2/25/09, 11:46 AM
#9

Här, på AF nämns en ägare till Gränsjö hammare och hytta

Rubella
3/8/10, 3:31 PM
#10

Jag har en anfader, Petter Berg som ömsom jobbar som smed i Storebro bruk och Toverums bruk i Vimmerby. Han är aktiv cirka 1750 - 1800.

Finns det någon annan som också har anfäder som har jobbat på dessa bruk som smeder? Är det någon som vet om svenskar också blev smeder eller var mest tyskar som blev det?

[SvenA]
3/8/10, 5:27 PM
#11

#10 Det beror på vad du menar med svenskar

det var ju så att det togs hit många både tyskar och valloner för att de var duktiga yrkesmän

Alla deras efterkommande måste väl räknas som svenskar oc då har vi massor avsvenska smeder

Upp till toppen
Annons: