Annons:
Etikett11-östergötland
Läst 3183 ggr
CarpetDiem
3/10/09, 12:02 PM

Tidigt gifte - Herou, Hedvig Elisabet

Hedvig är född 1787.06.22 i Norrköping S:t Johannes.

Hedvigs far var klädstopparen Karl Henrik Herou, född i Rådåsa / Godegård, m.a.o. ingen smed men av en stor smedsläkt.

Jag är lite fundersam över hennes giftemål med Per Fredrik Wahlström Nyårsafton 1802.

Hedvig var då inte 16 år fyllda. Fick man verkligen gifta sig så ung?
De får ett gemensamt barn 1804.09.01 - Hedda Maria (Norrk. S:t Olai).
I fb så står det att hon är 18 år och det stämmer ju nästan. Hon är ju i alla fall dryga 17 år.

Var detta vanligt att man gifte sig så tidigt och skaffade sig barn?
Ibland kan det ju tänkas att det "blev bråttom" att ta sig till prästen, men här verkar hon ännu inte ha varit gravid…

Vad kan orsaka ett så pass tidigt giftemål?

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
leja
3/10/09, 10:55 PM
#1

Tidiga giftermål var vanligare i högrestånd. Vet inte riktigt varför, kanske var man mer rädd för oäkta barn.

Vad ska man ha som signatur tro?

CarpetDiem
3/11/09, 11:34 AM
#2

Men va sjuttsingen - var en klädstoppare en man av högre dignitet på den tiden?

Hennes man, Per Fredrik Wahlström har jag inte lyckats ta reda på vad han sysslade med. Hans pappa däremot, Anders Wahlström, var klädesfabrikör. Om mamman Anna Gertrud Preussner vet jag inte mer om än att hon kom från Tyskland.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

chrissan
3/11/09, 2:35 PM
#3

Jo, det var nog tillräckligt högt för att man skulle vilja skapa allianser och se till arvets fördelning. Triliga orsaker till tidiga giftermål, förutom att ta hand om flickorna om fadern eller föräldrarna dog

CarpetDiem
3/11/09, 2:56 PM
#4

Aha,

Så kan det ju förståss vara. Har inte något dödsdatum för Heddas far, men det kan ju konstateras att han var lite till åren (50) när hon föddes.

Lite svårt att spåra familjen (som vanligt) i Norrköping.

Ha en bra dag!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: