Annons:
Etikett03-gästrikland-halland
Läst 7194 ggr
CarpetDiem
3/8/09, 11:34 PM

Gysinge Bruk

Bruket grundades 1668 i samband med att Peder Swensson Printz den 29 april av bergskollegium erhöll privilegium att anlägga en masugn. Tillgången på vattenkraft och skog för kolning gjorde det lämpligt att anlägga bruk på denna plats, som tidigare hade utgjort fäbodskiften för traktens bönder. Den första masugnen i Gysinge uppfördes omkring 1670 på den nuvarande hyttbacken.

Den 11 juli 1677 fick inspektorn Anders Larsson Höök genom ett kungabrev malmbrytningsrätt i Dannemora gruvor samt även tillgång till skog på närliggande allmänningar. Anders hade då redan tidigare anlagt ett faktori vid Gysinge där tillverkningen inriktades på produktion av krigsmateriel för den svenska armén. Bruket fick kort efter kungabrevets utfärdande även ett privilegium att driva stångjärnssmide och 1695 fanns det en hammare och två härdar på bruket. Vallonsmide infördes, vilket gav ett stångjärn av hög kvalitet som var efterfrågat i utlandet. Bruksrörelsen utvidgades successivt under 1700-talet och på bruksområdet fanns under mitten av århundradet förutom hytta, både vallon- och tysksmedja, spik- och klensmedja, kvarn, snickarverkstad och grovbladig såg. Klensmedjan, i dag benämnd Krokiga smedjan, uppfördes 1764. Den förlängdes åt öster på 1800-talet och kom då att inrymma även en mekanisk verkstad samt snickeriverkstad med modellkammare.

Gysinges första herrgård, ett gult karolinskt träslott tillkom på 1750-talet, den hade bland annat ett klocktorn, som i dag finns på orangeriets tak. Detta är det enda som kvarstår av byggnaden som brann ned i början av 1800-talet. Gysinge värdshus och skjutsstation uppfördes 1784 för att hysa kolkörare och resande. Orangeriet uppfördes 1790 byggnaden finns i dag kvar och fungerar som kök och matsal för PRO:s folkhögskola.

År 1820 köpte Michael Benedicks Gysinge och under släkten Benedicks ledning utvecklades Gysinge bruk till ett av de ledande järnbruken i landet. En rad rationaliseringar av järnbruksdriften genomfördes i slutet av 1800-talet. Lancashiresmide infördes under en kortare period. Den gamla masugnen, en mulltimmerhytta, renoverades 1822 och ruinen av denna kan i dag ses på hyttbacken.

År 1821 skedde det sista dödsfallet i Sverige som berodde på varg. En domesticerad varg som växt upp i Gysinge dödade ett och säkerligen ett flertal andra barn i och runt Gysinge.

I järnbodarna, den första uppförd 1827 och den nyare 1874, förvarades stångjärnet innan det fraktades vidare till Gävle eller Stockholm. I dag är Dalälvarnas flottningsmuseum inrymt i de bägge byggnaderna.

1832 påbörjades uppförandet av en ny herrgård, skapad av arkitekten Carl Christoffer Gjörwell. Det ståtliga stenslottet i sengustaviansk stil stod inflyttningsklart 1840, och utgör i dag huvudbyggnaden i PROs folkhögskola. Den östra flygelbyggnaden uppfördes redan 1775. Kallbadhuset vid älvkanten, bakom herrgården, byggdes under 1830-talet. På Granön, ute i Dalälven, anlade brukspatronen Gustaf Benedicks 1876 en engelsk park. I parken planterades för trakten ovanliga träd och buskar, bland annat avenbok, bok och sykomorlönn.

Under 1889-1890 uppfördes en sulfitfabrik. Fabriken brann ned redan 1901 och återuppfördes aldrig. På samma plats byggdes några år senare ett elektrostålverk.

I den nedlagda lancashiresmedjan inledde 1899 Faluingenjören F.A. Kjellin försök med att framställa stål i elektriskt uppvärmda ugnar, elektrostål. Året därefter togs den första ugnen i drift, vilket resulterade i att man blev först i världen att i praktisk drift framställa stål medelst elektrisk induktionsugn. Den första driftsdugliga transformatorugnen kunde lastas med 80 kilo råämne och drog en effekt av 78 kilowatt, energiförbrukningen var avskräckande stor, cirka 7 000 kilowattimmar per ton.

1905 övergick bruket i Stora Kopparbergs Bergslags Aktiebolags ägo för att en kort tid senare i stort sett läggas ned. Metallurgiska AB i Stockholm arrenderade dock ytterligare en tid en elektrisk smältugn.

Pensionärernas Riksorganisation förvärvade 1970 herrgården med några tillhörande hus som rustades upp och i dag utgör PRO:s folkhögskola. Gysinge bruk ägs i dag av Sandvikens kommun som köpte stora delar av bruket 1973. Hela bruket har sedan dess renoverats och byggnad efter byggnad har fyllts med olika verksamheter.

I Naturum får besökaren en översikt av naturmiljö och djurliv i Färnebofjärdens nationalpark. Naturumet är inrymd i en av de gamla bruksbyggnaderna med ett pittoreskt läge precis intill Dalälven och forsen Gysingen ("den dånande") som givit samhället dess namn.

Till Gysinge hör också Mattön, som kan beskrivas som en förort till själva bruket. Bebyggelsen på Mattön växte fram från 1800-talets slut på mark, som låg utanför brukets ägor. Här bosatte sig hantverkare, fiskare, skogs- och flottningsarbetare och andra som hade en friare ställning till bruket än de anställda. Mattön blev bas för folkrörelserna i samhället, både den fackliga och den frikyrkliga. Ett minne av denna period är missionshuset, som numera drivs av en ideell förening som samlings- fest- och konsertlokal.

Källa: Wikipedia 2009-03-08

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
Bjornen
3/9/09, 12:15 PM
#1

16/2 1666 anhölls om uppsättande av masugn och hammare vid Gysing som i första hand som kulgjuteri. Masugnen uppfördes 1673 och skadades vid första blåsningen. Den 11/7 1677 beviljades privilegier för gevärsfabriken i samband med detta beviljades en viss del i Dannemora gruvor.

Manufaktturverk lades ner 1821 samt masugn och hamrar lades ner 1904. Elektrostålet til 1926, då Gysinge bruks järnbrukshistoria var slut.

Bolaget såldes 1903 till Stora Kopparbergs Bergslags AB som delade egendomens skogar med Korsnäs Sågverks AB.

Omkring 10 eller kanske drygt 10 barn och vuxna dödades av Gysingevargen i Dalarna och Gästrikland.  Den sköts på hösten-vintern och dödsfallen upphörde. Fortfarande är mycket av våra trakters vargskräck beroende på denna vargs försvar mot de barn som tidigare hade plågat honom.

Phryxe
3/9/09, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tidningsklipp från 1903.

Phryxe
3/9/09, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tidningsklipp från 1901.

CarpetDiem
3/9/09, 1:15 PM
#4

Mycket intressant!

Himla roligt att läsa mer än 100-år gamla tidningsurklipp.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

[SvenA]
3/9/09, 1:16 PM
#5

#3 Och vad står det i urklippet

Jag hittar inget att läsa

eller rättare sagt skärmläsaren hittar ingen text

Bjornen
3/9/09, 1:22 PM
#6

Första tidningsurklippet var läsbart i min dator vid 150 % förstoring.

Annons:
CarpetDiem
3/9/09, 1:24 PM
#7

Hej Sven,

Det är två stycken tidningsurklipp och handlar om Gysinge med brukspatronen Benedicks.

Jag ska se om jag hinner med att lägga upp texten från detta så att du kan ta del av den. Är just nu på jobbet och ska på möte i eftermiddag.

Ha en bra dag!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Phryxe
3/9/09, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

"Manufacture of Electro-steel in Sweden." En amerikansk artikel från 1902 om ståltillverkning vid Gysinge.

KingZap
3/9/09, 2:14 PM
#9

Hör inte gysinge till Gästrikland?

Även om det ligger på gränsen så har jag för mig att det ingått i Österfärnebo socken längre tillbaka också. I brukslistorna finns den med i båda dina listor över bruk.

CarpetDiem
3/9/09, 2:47 PM
#10

Halloj!

Jag blev lite osäker när jag letade upp bruket och platsen Gysinge.

Så här står det om Gysinge på Wikipedia:

Gysinge är ett samhälle i Sandvikens kommun, i Österfärnebo socken vid Dalälven intill gränsen mellan Gästrikland och Uppland.

Eftersom jag har Gysinge bruk under Gästrikland så bör jag kanske flytta inlägget dit istället…

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

KingZap
3/9/09, 2:56 PM
#11

#10

Nuförtiden ligger det i gästrikland och jag tror att det gjort det förr i tiden också men där är jag mer osäker. Jag inte har hört eller läst att det skulle ha tillhört uppland.

När jag tittade så har du Gysinge både under Gästrikland och Uppland för att vara på den säkra sidan :)

CarpetDiem
3/9/09, 3:33 PM
#12

Absolut !

Jag flyttar inlägget vid tillfälle…

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
3/9/09, 3:58 PM
#13

Nu är inlägget flyttat till rätt plats - hoppas jag.

Skulle någon ha något emot detta så läger jag in samma tråd på UPPLAND ;>D

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
Bjornen
3/9/09, 7:28 PM
#14

En period hörde Gysinge till Sala län, tillsammans med delar av Dalarna och sydvästra Gästrikland.

CarpetDiem
3/9/09, 9:23 PM
#15

Ouuups…

Men nu låter vi det ligga kvar här. OK?

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: