Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

0 ÖVRIGT 00.1 BRUKEN I FINLAND 00.2 BRUKEN I SVERIGE 01 Blekinge & Bohuslän 02 Dalarna & Dalsland 03 Gästrikland & Halland 04 Hälsingland & Härjedalen 05 Jämtland & Medelpad 06 Norrbotten & Närke 07 Småland & Södermanland 08 Uppland & Värmland 09 Västerbotten & Västergötland 10 Västmanland & Ångermanland 11 Östergötland 12 BRUKSPATRONER, ÄGARE 13 SMEDER I SVERIGE 14 SÖK SMED & VALLONRÖTTER 14.1 Schager/Skager/Schauger 14.2 Qvarfordt 14.3 Hilpher-Hülpher 14.4 Gropp 14.5 Angerstein 15 ANTAVLOR 16 TYSKAR VID BRUKEN 17 VALLONER VID BRUKEN 18 GRUVOR 20 Hjälp med klurig text 30 Yrken vid bruken 55 HJÄLPMEDEL FÖR SLÄKTFORSKNING 80 OCH VAD ÄR DETTA? 85 BILDER Dagens skratt EFTERLYSNING Klotterplank Sajtstatistik
07 Småland & Södermanland

Gudmund iKånna,Dragaryd

2009-03-05 11:37 #0 av: kattinilzen

Hej!Jag har en anfader som hette Gudmund som var invandrad vallon från Artois i flandern ,han dog år 1564 i Kånna,Dragaryd.

Han nämns som arkitekt och tornbyggare.Finns det något bruk i dessa byar,finns det arkiv över dem i så fall? Och vad för slags torn kan ha byggds? Vore spännande att få veta lite mer,mvh Katti Nilzén

Anmäl
2009-03-05 12:34 #1 av: CarpetDiem

Hej!

Jag såg en annan uppgift att han skulle ha varit vapensmed.
Men eftersom jag inte är så hemma i dessa trakter så kan jag varken bekräfta eller dementera.

En annan källa säger att han också är stamfader för ätten Löwenhielm.

Vi får se vad våra duktiga forskare har att säga...

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Anmäl
2009-03-06 17:10 #2 av: CarpetDiem

Nu har jag bläddrat lite i mina egna anteckningar om personer som jag har fått på "köpet" i min släktforskning.

Hittade där en Gudmund Nordberg (Löwenhielm). Lär ha fötts 1656-12-24 och död 1739-05-30. Han i sin tur får, vad jag ser, två barn och båda bär namnet Gudmund.

Dessa tre personer skulle då kunna vara ättlingar till Gudmund i Kånna, eller?

Hittade också en uppgift vad släkten hette innan den blev adlig, Nordberg och Norenius.
Familjen har sina rötter i Vallonien men räknas som småländsk släkt.
Familjen adlades 1725 och kom in på Riddarhuset 1726 som adlig släkt nr. 1791. Familjevapnet hittar du här.

Tyvärr hittar jag inget om några torn eller tornbyggare.
Förhoppningsvis kan någon annan hjälpa oss.

Ha en bra dag!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.