Annons:
Etikett02-dalarna-dalsland
Läst 5742 ggr
janaxeln
4/4/11, 8:20 PM

Bergmästargården

I ett köpebrev från 1822 betecknas nuvarande församlingsexpeditionen, f.d. prostgården, f.d. Nordlanderska herrgården i Smedjebacken som "Gamla Bergmästargården". Kan någon säga när den ev. var bergmästargård och vilken bergmästare som kan ha bott där?

Annons:
KingZap
4/8/11, 2:08 PM
#1

Jag har tyvärr inte hittat några spår i de källor jag har tillgång till just nu.

Vad är fastighetsbeteckningen på huset som kan leda oss in i kyrkböckerna?

Kan huset eventuellt ha flyttats vid något lagaskifte eller dyligt?

Jag tror du kommer behöva leta i både kyrkböcker tillsammans med material som finns hos lantmäteriet för att hitta ledtrådar till vilken Bergsman som kan har bott där.

janaxeln
4/10/11, 4:53 PM
#2

Tack för din kommentar! Den nuvarande fastighetsbeteckningen är Prostgården 7, men den torde vara bytt sedan 1822. Jag tror knappast att huset flyttats eftersom det ligger i själva samhället och knappast berördes av laga skiftet. Väl att märka så kallas det Berg m ä s t a r gården; dvs bör ha varit boställe för denne höge statlige ämbetsman, inte för en vanlig bergsman!

KingZap
4/10/11, 9:26 PM
#3

#2 jag läste visst lite slarvigt bärgmästare har de ju inte funnit så rysligt många och det finns en lista på Bergstatens hemsida (följ länken).

Vet inte riktigt vilket bergsmästardöme som Smedjebacken hör till.

Upp till toppen
Annons: