Annons:
Etikett13-smeder-i-sverige
Läst 5758 ggr
Fiffilura
2011-04-07 18:54

Min farfar ...

Hittade en bild på nätet på min farfar Artur Eriksson. Han var allkonstnär, vet inte omhan var smed, men han gjort en hel del smidesarbeten.

http://eskilstuna.se/sv/Uppleva-och-gora/Eskilskallan---lokalhistoriskt-kallmaterial-2/Skamtsamma-historier/Skamtsama-historier/

Annons:
KingZap
2011-04-12 09:41
#1

Trevlig bild med kaffekask på jobbet visar att det var lite andra tider när bilden togs.

Det var en rolig historia om din farfars arbetskamrat också som visar lite hur det kunde vara förr i tiden.

svenne
2011-04-12 20:09
#2

Det var då, det!
Numera skulle man väl inte bli så populär om man tog sej en knaber på jobbet.Skrattande

Fiffilura
2011-07-13 10:06
#3

På S:T Eskils kyrkogårds totaluppgift står det att min farfar var modellfilar. Har googglat och läst att en modellfilare gjorde modeller till gjutformar. Vad gjorde han då? Modellfilare låter i mina öron nästan som ett skämt ;)

Fiffilura
2011-07-14 09:47
#4

Nu har jag, genom en mkt duktig bekant, fått matnyttig information om vad en modellfilare gjorde.

Att bli en duktig smed kan de flesta lära sig. Att bli en duktig modellfilare måste man ha medfödda anlag till.
Modellfilaren var en nyckelperson som hade stort ansvar för den färdiga produkten på ett gjuteri. Han tillverkade gjutmodeller i trä som sedan plaverades i gjutflaskor för att gjutas upp i olika material.

För det första måste han vara en duktig snickare för att modellerna skulle hålla för många gjutningar.
För det andra måste han vara en duktig konstnär för att helt för hand skapa modellen som formades för att vara funktionsduglig där den sk…ulle användas och många gånger även vara estetiskt tilltalande.
För det tredje måste den vara formad så att det på alla ytor fanns släppning, i anat fall fastnade den i gjutflaskan som gick sönder vid demontering för gjutning. Finliret gjordes för hand med fil, skavstål och sandpapper med toleranser på 100-dels millimetrar". Det var väldigt intressant. Lite OT kanske eftersom ded inte handlar om järnbruk…

KingZap
2011-07-14 20:08
#5

Tack för den informationen, jag hade läst om det yrket tidigare men inte reflekterat riktigt vad de faktiskt gjorde.

AndersE
2011-08-16 20:53
#6

Jag tyckte också det var trevligt att läsa om "modellfilare". Tänk så många hantverk som försvinner…

Man bara önskar att det dokumenteras på något sätt - minnesanteckningar, intervjuer, filmer, ljudupptagningar.

Annons:
AndersE
2011-08-16 20:56
#7

Ni som har hantverkare - särskilt inom lite uda hantverk - i släkt eller umgänge har en uppgift här.

Jag tipsar gärna om "mikrohistoria"  som kan användas som ett begrepp för det arbete man som "privatforskare" kan göra.

Läs mer här!

Upp till toppen
Annons: