Annons:
Etikett55-hjälpmedel-för-släktforskning
Läst 4090 ggr
Fiffilura
7/12/11, 8:41 AM

Lägga in bilder från genline?

Har sett flera som lagt in bilder från genline. Men hur gör man?

Har för övrigt tagit tag i släktforskningen igen, men nu är det inga bruksarbetare utan statare, stackarna.

Annons:
KingZap
7/14/11, 8:15 PM
#1

Jag kommer inte ihåg om du kan spara en bild från Genline direkt eller om du behöver använda ett program för att spara en del av det du ser på skärmen. Det finns många olika program att göra det med,
Alt + PrintScreen (PrtSc) brukar också funka om du kör windows, när du tryckt Alt+PrintScreen så finns bilden i klippbordet så du behöver öppna ett bildprogram och klistra in den.

När du lyckats spara bilden så skriver du ett inlägg och under det finns en knapp "Välj fil" som du kan trycka på. Därefter väljer den bild du nyss sparat för att bifoga den till inlägget.

Fiffilura
7/14/11, 8:45 PM
#2

Så, nu har jag lyckats spara. Jag var tvungen att gå in på egenskaper och välja att granska innan utskrift.

Men bilden blir inte bra och den går inte att ladda upp här. Den sparade bilden är inte hela boken, jag har provat både att förstora upp bara den del jag vill ha och att spara hela bilden, men resultatet blir detsamma, bara 1/4 av boken syns… längst ner i mitten….

svenne
9/28/11, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vilken version av Windows har du?

Är det Vista Business eller nyare är det enklaste att göra en skärmdump med "Skärmklippsverktyget" som finns under "Tillbehör" i programmenyn.

Exempel på skärmdump från Genline:

svenne
9/28/11, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hela sidan:

Upp till toppen
Annons: