Annons:
Etikett0-övrigt
Läst 5661 ggr
PelleHedström
10/26/19, 12:04 PM

Svärtning av stål

Hej! Jag har lite funderingar när det gäller svärtning av stål. Jag och min son har varit i min brors gamla lada och hittat en massa verktyg (skiftnycklar, tänger, etc.) Det är riktiga kvalitetsverktyg men en del var oerhört rostiga. Vi har "avrostat" några med citronsyra och några med fosforsyra. Det som då händer är att den mörka ytan på tänger och skiftnycklar försvinner och jag tänker att de blir lite känsligare för rost. Som jag läst mig till så är antagligen verktygen fosfaterade från början. Det jag funderar på är om man skulle kunna svärta dem/korrosionsskydd dem genom att linoljebehandla dem eller/ och tjärbehandla dem. Jag gick en smideskurs för ett antal år sen och då behandlade vi våra alster med uppvärmning av stålet och linolja. Jag tycker att det blev en väldigt fin yta men dessa saker har ju bara varit inomhus så de har inte utsatts för miljöer som gjort att de korroderat. Det jag undrar är om det skulle funka att behandla verktygen med någon metod som är hyfsat korrosionsbeständig? Tacksam för svar. Mvh Pelle

Annons:
Knirken1
3/31/20, 10:25 AM
#1

Inbränning av linolja (använd då rå dito) på råjärn (stål!) är ganska bra rostskydd, men det rostar ändå tll slut vid förvaring utomhus. Utseendet är väl största poängen med denna metod, då svärtan blir snygg. Bättre skydd är väl annars målning med zinkfärg (noga förfarande med avfettning före/ betning/ ev "hetta" osv. Sedan målning med önskad nyans & ev (rätt) "värmning" ånyo. Bra annat tips är att söka efter gammalt "järn" (mera bergmalms typ) som ej har så mycket "skrotbils &"onyttiga" div andra metaller i sig. Sådant "järn" (stål!!) klarar sig otroligt mycket bättre även i utemiljöer. Elektrokemiska spänningsserien (finns fakta om i kemiböcker) förklarar bra varför "nämnda" metaller lätt "fördärvar" järnet/stålet, & varför således gammalt stål klarar sig bättre än nyare dito. Tips är mao alltså att helst smida med & sedan rostskydda så "gammalt" järn som möjligt. Tex "lancashire dito" eller sådant man kan finna efter gamla hästsläp från förr tex. Ju äldre, desto mindre rostrisk🙂. / Kn1

Upp till toppen
Annons: